Onko Omar Khajamin runoja sävelletty lauluiksi? Jo on, niin onko laulujen nuotteja saatavissa jostakin? Tai edes levyllä jonkun laulajan esittämänä…

Kysytty

Onko Omar Khajamin runoja sävelletty lauluiksi? Jo on, niin onko laulujen nuotteja saatavissa jostakin? Tai edes levyllä jonkun laulajan esittämänä.

Sukulaisemme hautajaiset ovat kahden viikon kuluttua, hän oli kirjastonhoitaja, joka silloin tällöin lausahti otteen Omar Khajamin runosta.

Ajattelin, että muistotilaisuuteen ehtisi harjoitella jonkun laulun.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viola-tietokanta osoitteessa https://viola.linneanet.fi kertoo, että Omar Khaijamin sanoittamia lauluja on suomennettu ainakin kaksi kappaletta: ”Kummaa on mielestäin” ja ”Käsittämätön Jumala”. Molempien sanat ja nuotit löytyvät Oskar Merikannon sävellyksiä sisältävän kokoelman ”Kauneimmat yksinlaulut” osasta 2 (Edition Fazer, 1977).

”Käsittämätön Jumala” on levytetty muutamaan kertaan, ja esimerkiksi Jorma Hynnisen esittämänä se löytyy CD-levyltä ”Kun saapuu Herra Zebaoth” (Herättäjä-Yhdistys, 2001). Viola-tietokannasta löytyy muitakin levyjä ja levytyksiä, kun etsit sieltä kappaleen nimellä ”Käsittämätön Jumala”.

Muille kielille on sävelletty enemmänkin Omar Khaijamin runoja, mutta ehkäpä nämä suomenkieliset sopivat parhaiten tarkoituksiisi. Vieraskielisiä on myös hankalampi saada käsiinsä kirjastosta. Abed Azrién levyllä ”Omar Kayyam” (Abed Azrie, 1998) on useita Omar Khaijamin runoihin perustuvia lauluja sekä niiden sanat englanniksi, ranskaksi ja arabiaksi.