Mistä tulee tapa viitata Suomeen paikkana "Pohjantähden alla"?

Kysytty

Mistä tulee tapa viitata Suomeen paikkana "Pohjantähden alla"? Ihan utelaisuudesta vain mietin, on tunne, että se olisi Väinö Linnan romaanitrilogiaa vanhempi, mutta yhtään en keksi, että mistä se sitten alkujaan olisi peräisin. Kuvittelisi sen kuitenkin olevan runoudesta tai kirjallisuudesta lähtenyt, kun se noin romanttisenkuuloinen kuvaus on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä kyseessä on runo, josta tuli myös laulu. Suomen runottaren (1965) mukaan runon nimi on Kotomaamme ja runoilija Juhana Fredrik Granlund. Runo ilmestyi ensi kertaa Tähti-lehdessä numero 2 vuodelta 1863. Runosta on tehty laulu "Pohjantähden alla" suomalaiseen kansansävelmään. Kappaleesta löytyy useita levytyksiä ja nuotteja. Joissain lähteissä sanoittajaksi mainitaan Jaakko Juteini (mm. Toivelaulukirjassa). Granlund on kuitenkin useimmiten saanut nimiinsä tämän runon.

Pertti Virtarannan teoksessa Kylmällä kynällä - kädellä lämpimällä Väinö Linna kertoo, että trilogian nimen Täällä Pohjantähden alla hän keksi matkalla kotiin tyttärensä kuusijuhlasta, jossa tämä laulu oli juuri laulettu.

Lähteet:

Suomen runotar (1965)

Suuri toivelaulukirja. 3 (2002)

Kylmällä kynällä - kädellä lämpimällä: muistiinpanoja tapauksista ja tapaamisista (1993)