Missä ja milloin on keksitty pilkkanimi "karvaooppeli"?

Kysytty

Missä ja milloin on keksitty pilkkanimi "karvaooppeli"?

Vastaus

Vastattu

Suomen kielen hevos- ja ratsastussanaston ominaispiirteitä erityisesti slangissa ja puhekielessä tutkineen Virpi Siitosen mukaan "karvaooppelin" kaltaiset nimitykset liittyvät kiinteästi aikaan, jolloin hevonen syrjäytyi varsinaisen kulkuvälineen asemasta, ja autolla liikkuminen oli selvästi hienompaa kuin hevospelillä köröttely.

Suomalaisen autoilun alkuvaiheita kirjassaan Ajetaanpa automobiililla käsitellyt Pertti Kaarna ajoittaa hevosliikenteen väistymisen 30-luvun alkuun. Ensimmäiset Opelit tulivat maahamme vuonna 1908 ja siitä tuli nopeasti Suomen suosituin automerkki. Opelin voittokulku jatkui sotavuosiin ja niiden ankarasti säännösteltyyn autotuontiin saakka. Kun maahantuonti jälleen alkoi sodan jälkeen, tuontimaita olivat Yhdysvallat, Englanti, Neuvostoliitto ja DDR; tuonti läntisestä Saksasta tyrehtyi täysin.

Voisi ehkä otaksua, että "karvaooppeli" on tullut hevosen nimitykseksi joskus 30-luvun alun ja 40-luvun alun välisenä aikana, jolloin hevonen menetti asemansa varsinaisena kulkuvälineenä ja Opel oli tavallisin henkilöautomerkki teillämme. Tätä teoriaa tukee Heikki Paunosen Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii : Stadin slangin suursanakirja, joka ajoittaa sanan käytön alkamisen 40-luvulle.

Kaarina Karttusen Nykyslangin sanakirja tuntee myös kaurafoordin ja karvafoordin. Näiden vastineet löytyvät myös Paunoselta - ja mielenkiintoista kyllä, ne vaikuttavat olevan kauraooppelia varhaisempaa perua. "Kaurafoorttin" Paunonen ajoittaa 20-30-luvulle, ja vielä vanhemmaksi vastaavaksi ilmaukseksi hänellä nousee jo 1910-luvulla käyttöön tullut "kauramoottori".

Mistä karvaooppeli on liikkeelle lähtenyt, on jo hankalampi kysymys ratkaistavaksi. Paunosen aineiston perusteella voisi arvella, ettei sana ole alkujaan peräisin helsinkiläisslangista, jossa on jo ennen sen varhaisimpia esiintymiä puhuttu "kauramoottorista" ja "kaurafoorttista". Siitosen sana-aineistoon karvaooppeli on päätynyt Jyväskylän seudulta. Enempien vihjeiden puuttuessa on tyydyttävä olettamaan, että karvaooppeli on saanut alkunsa jossakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Lähteet:
Pertti Kaarna, Ajetaanpa automobiililla
Kaarina Karttunen, Nykyslangin sanakirja
Markku Mäkipirtti, Saksalaiset autot
Heikki Paunonen, Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii : Stadin slangin suursanakirja
Virpi Siitonen, Suomalaista ratsastusslangia