Otsikko
Minun pitäisi tarkistaa yksi sitaatti Veikko Huovisen kirjasta "Konstan Pylkkerö" (1961); olen sen aikanaan muistiin merkinnyt, mutta se pitäisi nyt…

Kysytty

Hei! Minun pitäisi tarkistaa yksi sitaatti Veikko Huovisen kirjasta "Konstan Pylkkerö" (1961); olen sen aikanaan muistiin merkinnyt, mutta se pitäisi nyt sattumoisin tarkistaa, että menee juuri niin kuin olen sen kirjannut. En nimittäin nyt matkoilla pääse sitä omasta hyllystäni tarkistamaan. En valitettavasti myöskään tarkkaa kohtaa nyt muista. Tarina liittyy kunnanlääkärin kuolinpesän huutokauppaan, ja Konsta kaipaa kirjatietoa "pasillin" olemuksesta. Huutokaupassa on kirjoja tarjolla Sitaatti, jonka täsmällisyyden haluaisin varmistaa, koostuu kahdesta virkkeestä, tässä siis muistiinmerkintäni: "Ja yksi on hyvä puoli kirjassa, että saapi lisätä tai vähentää omassa mielessään kirjoittajan rivien välissä aina sen mukaan, näyttääkö kirjoittaja olleen olennaisesti kiihdyksissä vai unisella päällä. Eikähän se kirjojen paljous, vaan se miten tarkasti ne lukee ja mielessään puntaroi ajatukset!”

Lämmin kiitos, jos tämä vielä vappuaattoaamuna ratkeaisi!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu sitaatti sisältyy tarinaan Konsta Pylkkänen hankkii tietokirjoja (Konstan Pylkkerö, s. 108). Koko lailla tarkkaan se on muistiin merkityn mukainen: "Ja yksi on hyvä puoli kirjassa, että saapi lisätä tai vähentää omassa mielessään kirjoittajan rivien välissä aina sen mukaan, näyttääkö kirjoittaja olleen olennaisesti kiihtyksissä vai unisella päällä. Eikähän se kirjojen paljous, vaan se miten tarkasti ne lukee ja mielessään puntaroi ajatukset!"