Minulla on ollut Helmet-kirjastokortti, mutta en asu enää pääkaupunkiseudulla. Saanko silti lainata e-kirjoja Helmet-kirjastosta kortillani? Jos se onnistuu,…

Kysytty

Minulla on ollut Helmet-kirjastokortti, mutta en asu enää pääkaupunkiseudulla. Saanko silti lainata e-kirjoja Helmet-kirjastosta kortillani? Jos se onnistuu, mutta fyysinen kortti on hukassa, miten saisin korttini numeron tietooni, ja siihen tunnusluvun?

Vastaus

Vastattu

Helsingin kaupunginkirjasto myöntää kirjastokortin kaikille Suomessa pysyvästi asuville, eikä käyttöoikeutta myöntämisen jälkeen valvota tai rajoiteta. Kadonneen kortin tilalle ei kuitenkaan saa uutta korttia ja siihen liittyvää PIN-koodia käymättä jossain HelMet-kirjaston pisteessä kuvallisen henkilöllisyystodistuksen kanssa. Eli Helsingissä täytyy kyllä ainakin piipahtaa, jos kortti on kadonnut. Kortteihin liittyviä tietoja ei turvasyistä käsitellä puhelimitse eikä sähköpostitse. Jos kortti on edelleen voimassa, sen uusiminen ja PIN-koodin lisääminen ovat vaivaton operaatio.

Heikki Poroila

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kysyjä puhuu pääkaupunkiseudusta, Helmet-alueesta, mutta vastaaja vain Helsingin kaupunginkirjastosta jonka kortin saadakseen on ainakin piipahdettava nimenomaan Helsingissä. Onko Helsinki siis eronnut tai eroamassa neljän kaupungin Helmet-yhteistyöstä?