Minulla on maksamattomia maksuja €2,20 johtuen myöhässä palautetusta kirjasta. Olen tehnyt uusia varauksia ja laittanut noutopaikaksi kirjastoauton. Voiko ko…

Kysytty

Minulla on maksamattomia maksuja €2,20 johtuen myöhässä palautetusta kirjasta. Olen tehnyt uusia varauksia ja laittanut noutopaikaksi kirjastoauton. Voiko ko. maksut maksaa kirjastoautoon samalla kun hakee saapuneita varauksiaan? Minulle kerrottiin, ettei kirjastoautoissa veloiteta varausmaksuja, koska heillä ei hoideta rahaliikennettä. Voiko ylipäänsä tehdä lainauksia, jos on maksamattomia maksuja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vantaan kirjastoautoissa hoidetaan kyllä rahaliikennettä, mutta varauksista ei peritä maksuja. Maksut voi maksaa ainoastaan käteisellä. Maksukortit eivät siis käy. Lainausoikeuden menettää, jos maksamattomia maksuja on 10 euroa tai enemmän.

HelMet-kirjastojen käyttösäännöt löytyvät osoitteesta: http://www.helmet.fi/search~S9*fin/k