Otsikko
Minulla on kysymys liittyen Täällä Pohjantähden alla kirjojen (1959, 1960 ja 1962) ensimmäisiin painoksiin.

Kysytty

Minulla on kysymys liittyen Täällä Pohjantähden alla kirjojen (1959, 1960 ja 1962) ensimmäisiin painoksiin. Onko sidottu, kovakantinen ja ruskea versio kansipapereilla painettu ensin vai sidottu, kovakantinen ja sinisellä nahkaselällä varustettu versio? Molemmista löytyy 1. painos kirjojen julkaisuvuosilta, mutta haluaisin tietää kumpi versio ilmestyi ensin.

Vastaus

Vastattu

Oli hieman hankala löytää kuvaa alkuperäisistä Alfons Ederin suunnittelemista kansipapereista. Finlandiakirjalla löytyi myynnissä tekijän singneeraama painos 1-6. Siinä kansipapereiden värit ovat sinine, punainen ja kellertävä. Linkki sivustolle

Sarjan kolmas osa Finlandiakirjassa merkitty 1. painos 1962. Linkki sivustolle

Antikvariaatti Antikvariaatti Boo K. Radley myy sarjan ensipainosta, joka näyttäisi olevan keltakantinen (ei kansipapereita) Painoksesta mainitaan: "Osa 1 on 2. painos vuodelta 1959. Osa 2 on 1. painos vuodelta 1960.,[object Object],Osa 3 on 1. painos vuodelta 1962." Linkki sivustolle

Teossarjan osat julkaistiin 1959, 1960 ja 1962. Uusintapainoksia sarjan osista otettiin jo samana vuonna. Wikipedia kertoo:"Täällä Pohjantähden alla -trilogian ensimmäistä osaa myytiin vuoteen 1963 mennessä 130 000 kappaletta." Linkki Wikipediaan

Asia kannattaa vielä varmistaa tarkemmin esim. WSOY:ltä tai Kansalliskirjastosta.

1 ääntä

Kommentit

Vastauksessa ei vastattu kysymykseen (ei kysytty kansipapereita). Nämä erilaiset kansimateriaalit ovat kumpikin osa 1. painosta. Yleensä suurin osa painoksesta painetaan huokeampaan materiaaliin ja vähäisempi kalliimpaan esim. juuri nahkaselkäiseen muotoon. Suhde on luonnollisesti täysin kustantajan päätettävissä. Eli vastaus on: kumpikin ovat 1. painoksia. Todennäköisesti nahkaselkäisessäkin on ollut aikoinaan kansipaperi.