Otsikko
Minulla on Alaskassa pikkuserkku, joka on lapsuudessa 1940-luvulla saanut Suomesta englanninkielisen kauniisti kuvitetun satukirjan. Kirjan oli lähettänyt…

Kysytty

Minulla on Alaskassa pikkuserkku, joka on lapsuudessa 1940-luvulla saanut Suomesta englanninkielisen kauniisti kuvitetun satukirjan. Kirjan oli lähettänyt hänen Porissa asunut isotätinsä, jonka äidinkieli oli ruotsi. Kirja kertoi Lapin lapsista, jotka olivat koulussa kaukana kotoaan. Kun vuorten varjo alkoi muuttua miehen näköiseksi, oli heidän aika palata kotiin perheensä ja porojensa luo. Kirjassa oli piirroksia, joissa lapset olivat kippurakärkisissä kengissään ja seurasivat vuorten varjoja. Kirjan pikkuserkkuni oli saanut 1940-luvun loppupuolella. Hän mielisi kovasti löytää kirjan.
Olen yrittänyt selvittää kirjaston kautta, mutta ainoa löytöni oli Sampo Lappalainen. Kirja oli väärä ja englanninkielinen versiokin oli ilmestynyt liian myöhään.
Olisin kovin kiitollinen, jos saisin teiltä tietoja satukirjoista, jotka ilmestyivät 1940-luvulla ja kertoivat Lapista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa julkaistuja lappi-aiheisia englanninkielisiä satukirjoja ei nyt löytynyt, alla on joitain muualla julkaistuja. Voineeko etsitty teos olla jokin seuraavista? Jos teos oli tosiaan aivan uusi kun pikkuserkkunne sai kirjan 40 -luvun lopussa, ei ao. luettelossa ole kuin yksi sopiva teos (1):

1. The enchanted forest, and other tales.
by Robert Crottet
Type: Book
Language: English
Publisher: London, Richards Press, 1949.
OCLC: 1592705
Related Subjects: Tales -- Lapland.

2. Bernatzik, Hugo Adolf.
Title Lapland / Hugo Adolf Bernatzik.
Issued 1938

3. CHISLETT, Ralph.
Title Northward Ho!-for Birds. From wild moorlands of England to moorlands and marshes of Scotland and Shetland, Öland and Lapland, etc. [With plates.]
Issued 1933

4. Lapland Legends : Tales of an Ancient Race and its great Gods / retold from the Swedish by Leonne De Cambrey.
Issued 1926
Publisher New Haven : Yale University Press, 1926

5. GORDON, Jan, and (Cora Josephine)
Title Two Vagabonds in Sweden and Lapland ... With ... illustrations by the authors.
Issued 1926

Lähteet: The European library http://www.theeuropeanlibrary.org/portal/index.html

World Cat osoitteessa http://worldcat.org/