Mitä kirjankustantajia toimii Lapissa/Pohjois-Suomessa? Kenelle voi lähettää runotekstejä arvosteltavaksi julkaisutarkoituksessa. Tämän kysymyksen on…

Kysytty

Mitä kirjankustantajia toimii Lapissa/Pohjois-Suomessa? Kenelle voi lähettää runotekstejä arvosteltavaksi julkaisutarkoituksessa. Tämän kysymyksen on välittänyt minulle yksi opettaja Pajalasta, joka kirjoittaa suomeksi ja meän kielellä. Hän haluaisi löytää suomalaisen kustantajan runoilleen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjois-Suomessa ei juurikaan ole muuta mahdollisuutta kuin kustantaa itse omat tekstinsä. Tämä ei nykyisin ole edes kovin kallista - 250 kpl 100 s. ilman väripainatuksia on siinä 5000 mk täällä Suomen puolella ja tarjouksia voi kysyä useilta painotaloilta.

Halpa arvostelupalvelu on Lapin kirjallisuusseuran arvostelurinki. Lapin kirjallisuusseura julkaisee omaa lehteä, Lapillinen, johon myös voi lähettää runoja julkaistavaksi. Arvostelijoista on olemassa lista yhteystietoineen.

Lapillinen-lehti jaetaan ilmaiseksi kaikkiin Lapin läänin kirjastoihin. Sitä voi tilata puheenjohtaja Alli Listeeltä puh. 016-318668 Lehtikarintie 9-11 B 10 96300 Rovaniemi.

Oulussa toimii kustannus Pohjoinen mutta heillä ei taida tällaiseen olla mahdollisuutta. Nuori Voima -lehden yhteydessä toimii arvostelupalvelu, samoin Lukukeskus antaa arvosteluja.

Tietenkin on paljon muualla maassa olevia mahdollisia kustannustaloja, pieniä ja 'vaihtoehtoisia' moniakin. Voin lähettää postitse yhteystietoja. Miten on Bengt Pohjasen kustannus Kaamos? Ja kyllähän esim. pellolainen Meän väylä on kustantanut paikallisia kirjoja (Tuomo Korteniemen yritys).

Suomessa ilmestyy pienrunolehti Taite, joka on myös kustantanut mielenkiintoista kirjallisuutta (Tai-teos: käännöksiä esim. Rilke) ja jossa voi saada runojaan julkaistua.