Minulla on 11-vuotias fiksu sukulaistyttö, joka on kiinnostunut japanin kielestä ja osaa kohtalaisesti englantia. Ajattelin hankkia hänelle jonkin manga…

Kysytty

Minulla on 11-vuotias fiksu sukulaistyttö, joka on kiinnostunut japanin kielestä ja osaa kohtalaisesti englantia. Ajattelin hankkia hänelle jonkin manga-albumin, mielellään kaksikielisen, mutta en tiedä aiheesta mitään. Osaatteko neuvoa mitkä olisivat sopivia tämän ikäiselle, ja onko mitään saatavissa kaksikielisenä (entä suomenkielisenä tai englanniksi tai japaniksi) kirjastoista – tai muualta ilman hirveitä kustannuksia?
Kiitokset jo etukäteen tiedoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaisesti kaksikielisiä mangakirjoja en löytänyt Helmet-kirjastojen kokoelmista, mutta tarkoituksiinne sopisi kenties Japania mangan avulla , kaksiosainen sarjakuvilla ryyditetty kieliopas tai Kanji de manga -sarja, jossa syvennytään japanin kanji-merkkien saloihin. Nämä teokset on erityisesti suunnattu nuorille lukijoille.

Kaksikielistä manga kyllä julkaistaan, sillä se on Japanissa suosittu tapa opsikella englantia. Mm. suosittuun Sherlock-televisiosarjaan pohjautuva Sherlock: A Study in Pink on julkaistu versiona, joka sisältää jokaisen puhekuplan tekstit sekä englanniksi että japaniksi. Verkosta löytyy kaksikielistä manga ilmaiseksi esim. https://bilingualmanga.com/ sivustolta.

Lähteet:

http://animelehti.fi/2015/07/02/kadokawa-julkaisee-sherlock-mangaa-kaksikielisena/