Milloin manga sarjakuva oli ensimmäisen kerran lainattavissa kirjastossa ja missä kirjastossa?

Kysytty

Milloin manga sarjakuva oli ensimmäisen kerran lainattavissa kirjastossa ja missä kirjastossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seinäjoen kirjaston ensimmäisiä mangoja ovat olleet Katsuhiro Otomon Akira-sarjakuvat. Niistä ensimmäinen on hankittu syyskuussa 1995. Ennen manga-buumin alkua kirjastoissa ei paljon muita manga-sarjakuvia Akiroiden lisäksi ollutkaan.

Muiden kirjastojen tilanteeseen en pääse Internetin kautta käsiksi. Voisimme laittaa kysymyksen kirjastohenkilöstön sähköpostilistalle, mutta silloinkin vastaukset olisivat satunnaisia, kaikista kirjastoista tietoa ei olisi saatavilla kuitenkaan. Kysymääsi tietoa ei siis valitettavasti ole suoraan saatavilla mistään. Halutessasi voit tietenkin kysellä tietoa suoraan haluamistasi kirjastoista.

2 ääntä

Kommentit

Ensimmainen suomeksi julkaistu manga albumi oli Keiji Nakasawan pitkan sarjan alku albumi tai -albumit, originaali nimeltää Hadashi no Gen (englanniksi löytyy nimellä Barefoot Gen), suomeksi valittu nimi oli Hiroshiman Poika, Kustannus Oy Jalavalta
minun kappaleeni on ilmeiseti ensimmäistä painosta, (tehtiinkö edes muita painoksia, sitä en tiedä,) vuodelta 1985.

Se oli wikipedian mukaan myös eräistä ensimmäisiä englanniksi julkaistuja mangoja ja perustuu löyhästi Keiji Nakasawan omapelämänkertaan Ore wa Mita (I Saw It), joka kertoo kuinka hän oli itse eräs Hiroshimasta selvinneistä.

Ennen oman Hiroshiman Poika-albumin hankintaa olen lainannut tämän Helsingin Pasilan pääkirjastosta noin vuosina 1993-1995. Sieltä löytyi tuolloin myös originaalikielellä mangaa.

Albumi sisältää voimakkaita kohtauksia ja sen kuuluisi ehdottomasti olla aikuisten aineistoa, jokainen valitkoon itse aikuisen kokemuksiin pohjautuvalla päätäntä kyvyllään haluaako lukea visaalisesti rehellisesti kuvattuja sotakuvauksia vaiko eikö.

Uusi painos ykkösosasta otettiin 2006 (erona se, että samalla lukusuunta vaihdettiin oikealta vasemmalle) ja samana vuonna ilmestyi suomeksi myös kakkososa. Kertoo siis Hiroshiman atomipommista pienen pojan silmin, ja kuten Pika kertoi, sisältää erittäin voimakkaita kohtauksia, jotka ainakin itseäni järkyttivät aikoinaan kovasti. Luokittelisin K-18, vaikka monissa kirjastoissa löytyi - sarjakuvana - ainakin aiemmin nuorten osastolta. Kysymykseen missä kirjastossa sanoisin, että luultavasti sarjakuva otettiin moniin kirjastoihin samoihin aikoihin, mutta sitä tapahtuiko tämä heti ilmestymisvuonna, onkin vaikeampi sanoa. Itse tutustuin siihen Siilinjärven kirjastossa 90-luvun alussa.