Minulla oli lapsena satukirja jonka ensimmäinen lehti oli pieni, seuraava suurempi jne. Kirja kertoi koiranpennusta (muistaakseni bernhardilainen) ja sitä…

Kysytty

Minulla oli lapsena satukirja jonka ensimmäinen lehti oli pieni, seuraava suurempi jne. Kirja kertoi koiranpennusta (muistaakseni bernhardilainen) ja sitä mukaa kuin koira kasvoi niin myös sivu suureni.
Mistä tällaisen voisi löytää ja voinko ikinä saada tietää mikä oli kirjan nimi ja kenen tekemä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen nuorisokirjallisuuden instituutista arveltiin, että kirja voisi olla Arnold Tilgmannin eli Adi-sedän kirja Pikku Halli kasvaa vuodelta 1948. Kirjaa kuvaillaan näin:

"Halli Bernhardilainen kertoo tarinansa pienestä pennusta täysikasvuiseksi:
kodin vahdiksi, hengen pelastajaksi - sankariksi. Kirjan tarina on
luettavissa yhdeltä aukeamalta, vaikka se koostuukin erikokoisiksi
leikatuista sivuista, jotka kasvavat pienestä isoiksi koiran mukana. Kuvat
paljastuvat vasta sivua kääntämällä.Isokokoinen kuvakirja, jonka hallitseva
väri keltainen. Kannessa aukko eli koirankopan pyöreä reikä, josta
koiranpentu katselee ulos surkean näköisenä. Kopin ulkopuolella kissa, lintu
ja kanoja. Takakannen mainoksen mukaan samaan sarjaan kuuluu teos Pikku
Pollen lapsuus."

Kirja on Suomen nuorisokirjallisuuden instituutin kokoelmissa, mutta ei lainattavissa. Kirja ei näytä valitettavasti olevan muualtakaan lainattavissa.