Otsikko
Etsin kahta minulle lapsena (70-luvun alussa) tärkeää kirjaa. Olisi ihana nähdä niiden kannet... toisivat varmasti muistoja mieleen. Toinen on ensimmäinen…

Kysytty

Hei! Etsin kahta minulle lapsena (70-luvun alussa) tärkeää kirjaa. Olisi ihana nähdä niiden kannet... toisivat varmasti muistoja mieleen. Toinen on ensimmäinen koskaan lainaamani kirja. Kyse on lasten kuvakirjasta, jonka nimessä esiintyy alligaattori... Olisiko ollut peräti Alligaattori Alli?
Toinen kirjoista kertoo ranskalaisista (tai ainakin nimet olivat ranskalaiset) pikkutytöistä, jotka leikkivät puutarhassa. Tarinaan liittyy jotenkin päärynän/omenan tai muun hedelmän luvatta ottaminen puusta. Kirja oli muistaakseni vähän paksumpi ja nimi saattoi olla X:n tytöt... Chevrevillen tytöt... Muistelen, että nimessä olisi ollut jokin paikan tai linnan tai maatilan nimi alussa...
Taisin heittää mahdottoman tehtävän... Jotenkin vain kaipaan noita kirjoja!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lasten kuvakirjoista löytyy Judy Hindleyn Allu Alligaattori -sarja, mutta sitä on julkaistu vasta 1980-luvulla. Esim. sarjan teoksesta Pal-jon-ko kel-lo? löytyi kansikuva tänään täältä: http://www.tori.fi/paijat-hame/Allu_Alligaattori_Pal_jon_ko_kel_lo__214…. Tämä teos on vielä Kajaanin kaupunginkirjaston kokoelmissa.

Nimekkeen "*tytöt" perusteella 1970-luvulta löytyy Jean Websterin nuorten kirja "St. Ursula-koulun tytöt", joka kertoo vuosisadanvaihteen sisäoppilaitoksesta. Tytöt eivät ole kuitenkaan mitään pikkutyttöjä. Toinen *tytöt -haulla 1970-luvulta löytynyt on Carolyn Keenen Dana-tytöt sarja, jossa seikkailevat Louise ja Jean Dana. Tytöt ovat kirjassa teini-ikäisiä. "*tytöt" -haulla löytyy paljon erilaisia kirjoja eri vuosikymmeniltä, pääsääntöisesti nuorten lukuromaaneja.