Otsikko
Minulla oli lapsena aivan ihana kirja nimeltä "Puntelimato". Kirjassa oli toukka joka muuttui lopussa perhoseksi, ja sillä oli ystävänä kaksi vähän etäisesti…

Kysytty

Minulla oli lapsena aivan ihana kirja nimeltä "Puntelimato". Kirjassa oli toukka joka muuttui lopussa perhoseksi, ja sillä oli ystävänä kaksi vähän etäisesti smurffia muistuttavaa tyyppiä. Haluaisin saada tietää, kuka on Puntelimadon kirjailija ja mikä kirjan ja kirjasarjan nimi on sekä englanniksi että alkuperäiskielellä? Kiitos! Entä löytyyköhän näitä enää mistään suomeksi...

Vastaus

Vastattu

Voisikohan etsimäsi teos olla "Puntelit"-sarjan kirja nimeltä Mittarimato, tekijöinä Terry Ward ja Bernie Kay? Kun googlaa "Puntelit" Googlen kuvahaulla, löytyy sarjan kansista ainakin smurffin näköisiä otuksia. Teos näyttäisi löytyvän ainakin Kuopion varastokirjastosta, josta sen voi kaukolainata omaan kirjastoosi: https://vaari.finna.fi/Search/Results?lookfor=puntelit&type=AllFields

Sen verran vanhasta teoksesta on kyse, että se on luetteloitu tietokantoihin hyvin vähäisin tiedoin, eli alkuperäisnimikään ei luettelointitiedoista selviä. Löysin kuitenkin tekijöiden nimellä googlaamalla tällaisen brittiläisen Pondles-televisiosarjan:  https://en.wikipedia.org/wiki/The_Pondles
Voisikohan olla niin, että tuo kirjasarja perustuu alunperin tähän televisiosarjaan?