Otsikko
Minua kiinostaisi tietää mistä löytäisin vanhoja kuvia Joensuusta lähinnä keskustan alueelta. Mitä löytyy kirjastosta tai muualta mitä sähköisessä muodossa…

Kysytty

Minua kiinostaisi tietää mistä löytäisin vanhoja kuvia Joensuusta lähinnä keskustan alueelta. Mitä löytyy kirjastosta tai muualta mitä sähköisessä muodossa jota voi katsella selaimella tai jollain muulla ohjelmalla. Luulisi että näin digi-aikana kuvia löytyisi muualtakin kuin kirjojen välistä tai perinteiseltä filminauhalta. Tarvittaisiin vain tietoa mistä hakea. Aikamäärä on laaja 1848-1900 luku.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavissa kirjoissa on valokuvia Joensuusta:

Vanhaa ja uutta Joensuuta / teksti: Heikki Tarma. 1998.
Kirja on valokuvallinen Joensuun historia, johon on saatu käyttöön Hämläisen suvun laaja valokuvakokoelma. Kirjassa on keskitytty 1950-lukuun, kaikki suvun valokuvat ovat Pohjois-Karjalan museon hallussa.

Henrik Lilius: Joensuu 1848-1890. Erään suomalaisen puukaupungin vaiheita : kuvaosa. 1984.
Kirjassa on valokuvia ja piirroksia Joensuun vanhoista puurakennuksista ja katunäkymistä. Kirjan tekstiosa on erillisenä kirjana.

Perinnealbumi : Pohjois-Karjala 1. 1982.
Kirjassa on paljon valokuvia Joensuusta eri elämänaloilta 1900-luvun alkupuolelta.

Kirjoja saa kaukolainaksi, jos omassa kirjastossasi ei näitä ole.

Pohjois-Karjalan museon internetsivuilla on mainittu heidän valokuvakokoelmansa sisältävän 100 000 valokuvaa Pohjois-Karjalasta ja Laatokan Karjalasta, niistä 15 000 on digitoitu internetiin ja ne löytyvät Museot online -sivun kautta: http://www.suomenmuseotonline.fi/SIR322/smol/museot_etusivu.html
Kun kirjoittaa hakusanaksi Joensuu, saa koko joukon valokuvia, joita voi katsoa selaimella.

Nyky-Joensuusta löytyy internetistä valokuvia Joensuun kaupungin sivulta: http://web2.jns.fi/joensuu/kuvapankki/kuvapankki.html

8 ääntä

Kommentit

Minua olisi kiinnostanut Hämäläisen suvun valokuvakokoelma 1950 - luvulta.
Joensuun keskusta oli lapsuuteni ympäristö, asuimme Hämäläisen kaksikerroksisessa puutalossa Rantakatu 19 ja veljeni on syntynyt siinä talossa 1949. Siellä sitä tapahtui...
Lutikkalinnan koulu, Esso/Sulkasen huoltoasema, vapaudenpuisto, kaupungintalo/kirjasto, Ilosaari/uimala/Armi Kuusela, tyttökoulu, Rantakadun matonpesulaiturit, hautausmaa, kauppahalli/tori, elokuvateatterit/Aallotar, Tapio ja Kino Karjala, Uittoyhdistyksen talo Niskakadulla, Lähtelän lastenkoti, Kauppakatu/Joulun avajaiset, Postitalon rakentaminen, kaikki nämä liittyvät lapsuuteeni.