Katselen juuri Prisma dokumenttia Dolly lampaasta. Ihmettelen vaan sitä, miten huonolaatuista kuvaa ohjelmassa on vuodelta 1997. Onko kuvan laatua tahallaan…

Kysytty

Katselen juuri Prisma dokumenttia Dolly lampaasta. Ihmettelen vaan sitä, miten huonolaatuista kuvaa ohjelmassa on vuodelta 1997. Onko kuvan laatua tahallaan heikennetty dokumentissä, jotta se saadaan näyttämään vanhalta vai mikä on? Kun sitä samaa kuvaa katselin livenä 1997 en muistaakseni katsellut yhtä rakeista kuvaa. Vai onko vain 25v sitten ollut todella noin huonoa kuvaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietämättä tarkalleen miten kyseinen dokumentti on tehty voidaan ainakin spekuloida, miksi kuvamateriaali näyttäisi huonommalta kuin muistoissa. Valtaosa vuodelta 1997 peräisin olevasta materiaalista sarjassa on kuvattu SD-tasoisena videona. Sen kuvatarkkuus on pienempi kuin ohjelmaan kuvatun uuden, HD-tasoisen materiaalin. Vuoden 1997 materiaali on siis tarkkuudeltaan heikompaa, mikä näkyy heikompana kuvan laatuna, vaikka vanhaa materiaalia on skaalattu ylöspäin vastaamaan muun materiaalin resoluutiota. Uuden ja vanhan materiaalin vuorottelu korostaa eroa, samoin se että materiaalia katsotaan teräväpiirtoiselta, digitaaliselta näytöltä. Tällainen näyttö paljastaa matalan tarkkuuden materiaalin puutteet toisella tapaa kuin katodisädeputkitelevisio, josta sitä katseltiin vuonna 1997.

Myös kuvan käsittely niin näytön skaalauksessa ja jo ohjelman tekovaiheessa on vaikuttanut siihen, ettei kuva näytä aivan samanlaiselta kuin alun perin. Ainakin osa materiaalista on kuvattu analogiselle videonauhalle. Tällainen materiaali on jossain vaiheessa muutettu digitaaliseen muotoon. Dokumenttiin käytetyn kuvatiedoston laatu riippuu siitä, millä laitteilla ja asetuksilla materiaali on digitoitu. Samoin vaikuttaa se, missä kunnossa alkuperäiset nauhat ovat olleet ja onko siirto digitaaliseen formaattiin tehty esimerkiksi analogisen tallenteen analogisesta kopiosta, jonka kuvanlaatu on alkuperäistä huonompi. Vuonna 1997 televisioyhtiöiden käytössä oli jo myös digitaalisia tallennusformaatteja käyttäviä kameroita. Näidenkin tallenteiden käyttö dokumentissa on voinut vaatia materiaalien muuntamista uudempaan formaattiin. Kaikissa näissä muunnoksissa kuvan informaatio on pakattu uudelleen, ja jos käytetty pakkausmenetelmä on ollut häviöllinen, kuva ei ole yhdenmukainen alkuperäisen kanssa. Kuviin syntyy näkyviä muutoksia ja virheitä.

Alkuperäinen materiaali oli myös luultavasti kuvattu enimmäkseen kuvasuhteella 4:3. Valtaosa televisioon kuvatusta uutismateriaalista kuvattiin tuolloin tuossa formaatissa. Dokumentista näkee, että kuvaa on rajattu ja venytetty, jotta se sopisi yhteen kuvasuhteella 16:9 kuvatun uudemman materiaalin kanssa. Osa kuva-alasta on siis jätetty pois ja jäljelle jääneitä kuvapisteitä on suurennettu. Tämä ainakin heikentää kuvan laatua ja saa kuvan näyttämään sameammalta.

Kaikki nämä seikat yhdessä voivat vaikuttaa siihen, että vanha kuvamateriaali näyttää huonommalta kuin ensiesityksellään ilman että dokumentin tekijät olisivat tarkoituksella heikentäneet sen laatua.

Lähteitä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ter%C3%A4v%C3%A4piirtotelevisio

https://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vi%C3%B6llinen_pakkausmenetelm%C3%…

https://en.wikipedia.org/wiki/Videotape

https://www.lifewire.com/why-analog-looks-bad-on-hdtv-1847854