Näin pari vuotta sitten suomalaisen dokumentin suomalaisista jotka olivat lähteneet ulkomaille viljelemään maata. Muistaakseni paikka oli Amazon mutten ole…

Kysytty

Hei!
Näin pari vuotta sitten suomalaisen dokumentin suomalaisista jotka olivat lähteneet ulkomaille viljelemään maata. Muistaakseni paikka oli Amazon mutten ole asiasta varma. Muistan vain vanhan miehen kylpevän joessa ja lukevan vanhaa suomen aapista. Heillä ei juurikaan ollut kontaktia Suomeen eika mahdollisuutta palata vaikka olot olivat hyvin köyhät. Luulisin etta dokumentti tuli Ylelta. Olen yrittänyt etsiä kyseista dokumenttia ilman tulosta. Kiitos avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Filmihalli Oy:n tuottama, Mika Haaviston ja Antti Välikankaan ohjaama dokumentti Paraguayn viidakkosuomalaiset, joka on valmistunut vuonna 2004. Se kertoo Paraguayhin 1920-luvulla muuttaneiden, luonnomukaista elämäntapaa etsineiden suomalaisten siirtolaisten viimeisistä jälkeläisistä. Se on esitetty YLE TV2:ssa Ulkomsuomalaisen tarina -sarjassa (http://www.filmihalli.fi/tuotanto/yletuotanto.html).

Dokumentista ja sen tekijöistä on ilmestynyt juttu Apu-lehdessä, ja se on luettavissa osoitteessa http://www.apu.fi/reportaasi/article117423-1.html.