Kyselen tästä elokuvasta. Huomasin, että kysymys tehty myös 2002. vastasitte, että kyseessä on Antti Piipon dokumentti, mutta haluan tietää Åke Lindmanin…

Kysytty

Kyselen tästä elokuvasta. Huomasin, että kysymys tehty myös 2002. vastasitte, että kyseessä on Antti Piipon dokumentti, mutta haluan tietää Åke Lindmanin elokuvasta Viaporin kapina, onko tätä tallella missään enää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viaporin kapina 1.
Tekijät: Yle/Teleradio/Lazar Milkis, Lasse Aaltio (tuot), Sergei Kolosov, Mihail Tumanasvili & Antero Ruuhonen (ohj), Sergei Kolosov, Paavo Rintala (käsik).
Aihe: suomalais-neuvostoliittolaisena yhteistyönä valmistettu elokuva kapinasta Viaporin linnoituksessa.
lpvm: 19721102 19770904

Viaporin kapina 2.
Tekijät: Yle/Teleradio/Lazar Milkis, Lasse Aaltio (tuot), Sergei Kolosov, Mihail Tunasvili & Antero Ruuhonen (ohj), Sergei Kolosov, Paavo Rintala (käsik).
Aihe: suomalais-neuvostoliittolaisena yhteistyönä valmistettu elokuva kapinasta Viaporin linnoituksessa.
lpvm: 19721102
Elokuva/ohjelma on tallella Yleisradion arkistossa.

- tieto saatu Yleisradion arkistosta.
- Åke Lindmanin tuotannosta ei löydy mitään tähän viittaavaa. Ks. esim. www.elonet.fi

5 ääntä

Kommentit

ÅKE LINDMAN NÄYTTELI VIAPORIN KAPINA ELOKUVASSA.OLIN INTISSÄ HYRYLÄSSÄ 1971 JA OLIMME AVUSTAJINA KO.ELOKUVAN TEOSSA.MUITA SUOMALAISIA NÄYTTELIJÖITÄ OLI AINAKIN PERTTI MELASNIEMI.

Onkohan tätä elokuvaa mahdollista saada käsiinsä mitenkään? Voiko esim. Yleltä tilata? Kiinnostaa, koska asuin pikkutyttönä Suomenlinnassa kuvausten aikaan ja näin jotain pientä muurinraosta. Näin aikoinaan myös toisen osan tv:stä.

Kyllä Lindman oli mukana joo, samoin kuin Melasniemen veljekset. Kavereiden kanssa oltiin avustajina Senaatintorilla roikkumassa patsaissa. Kunpa saisikin jonkinlaisen kopion elokuvasta, olisi hienoa nähdä vilaus omasta historiasta oikein elokuva-alalla. Joskus olen tämän vilauksen TV.stä nähnytkin mutta nyt "vanhana" näitä todisteita omasta historiasta kaipaa ihan todella

Onkohan elokuvaa enää missään saatavilla

Elokuvaa ei löydy nähdäkseni muualta kuin Ylen arkistosta. Käsikirjoituksen tehnyt Paavo Rintala on julkaissut myös romaanin Viapori 1906 (1971), jota on lainattavissa kirjastoissa, http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_27271