Ystäväni, jotka eivät ole yrityksistäni huolimatta päässeet alkoholista eroon, väittävät, että he aikoinaan valmistivat alkoholia tavallisesta appelsiini…

Kysytty

Ystäväni, jotka eivät ole yrityksistäni huolimatta päässeet alkoholista eroon, väittävät, että he aikoinaan valmistivat alkoholia tavallisesta appelsiini täysmehusta, siten, että kaatoivat juoman toiseen astiaan ja lisäsivät siihen sokeria. Tämän jälkeen pullo laitettiin pakastimeen ja tietyn ajan (päiviä) kuluttua ottivat juoman pakastimesta, sulattivat sen ja kas kummaa, juoma oli muuttunut viinin vahvuiseksi alkoholiksi.
Itse muistan juovana aikanani valmistaneeni "viiniä"=kiljua siten että suureen astiaan laitettiin 20 litraa vettä, 5-6 kg sokeria sekä pikahiivaa ja jos haluttiin hienostella maun suhteen lisättiin vielä pari litraa appelsiini tai muuta mehua.
Seos sai käydä viikon verran tasalämpöisessä paikassa ja
juoma oli valmista nautittavaksi. Jälkiseuraukset olivat kylläkin vatsan toiminnan suhteen surkeat.
Miten on selitettävissä alkohlin syntyminen (käymiprosessi)
ilman hiivaa ja pakkasessa. Kaipaisin vastaukseen vähän maalaisjärjellä ymmärrettävää kemian tietoakin.
Ystävällisin terveisin entinen suurkuluttaja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kemistiä ei valitettavasti ole nyt käytettävissä, mutta käytettävissämme olevista lähteistä emme ole löytäneet kuvailemallesi menetelmälle minkäänlaista vahvistusta.
Luulisi näin helpon alkoholinvalmistustavan olevan laajasti käytössä ja netinkin olevan pullollaan ohjeita. Mainintoja ei kuitenkaan löytynyt. Netissä on kyllä ohjeita, joissa käytetään pakastettua appelsiinimehua, mutta itse valmistus tapahtuu kuitenkin lisätyn veden ja sokerin kanssa käymisastiassa lämpimässä tilassa.