Minua kiinnostaisi opiskella kirjasto-alaa. Onko opintoja mahdollista suorittaa etänä? Asun Lappeenrannassa, onko täällä mahdollista opiskella alaa?

Kysytty

Minua kiinnostaisi opiskella kirjasto-alaa.
Onko opintoja mahdollista suorittaa etänä? Asun Lappeenrannassa, onko täällä mahdollista opiskella alaa?

Vastaus

Vastattu

Hei!

Mukavaa että kirjastoala kiinnostaa!

Kirjastoissa on töissä eri asteisen tutkinnon suorittaneita työntekijöitä: ammatillinen tutkinto, ammattikorkeakoulussa suoritettu tutkinto tai yliopistotutkinto. Tehtävät määräytyvät koulutusasteen mukaan.

Ammatillisen tutkinnon voi suorittaa esim. Keudassa, joka sijaitsee Keravalla. Ammatillisen tutkinnon suorittaneet sijoittuvat kirjastovirkailijan tehtäviin, jotka sisältävät melkein aina asiakaspalvelua ja aineiston järjestely- ja huoltotehtäviä. Nykyään kaikilta kirjastoon töihin tulevilta edellytetään hyviä vuorovaikutustaitoja ja valmiutta toimia erilaisten ryhmien kanssa (päiväkoti- ja koululaisryhmät, lukupiirit jne.)

Ammattikorkeakoulututkinnon voi suorittaa Seinäjoen ammattikorkeakoulussa, SEAMKissa. Seamkista tulee tradenomeja, jotka voivat sijoittua joko kirjastovirkailijan tai kirjastonhoitajan tehtäviin. Tehtävät vaihtelevat kirjastoittain. Pienissä kirjastoissa yleensä kaikki työntekijät tekevät kaikkea, isoissa kirjastoissa tehtävät ovat eriytyneempiä.

Kirjastonhoitajan tehtäviin edellytettävän ylemmän korkeakoulututkinnon voi suorittaa Tampereen ja Oulun yliopistoissa. Yliopistosta valmistuneet sijoittuvat kirjaston vaativimpiin tehtäviin, esim. kokoelmanhoidon parissa, tiedottajiksi, tapahtumajärjestäjiksi, musiikkiosastolle, kirjastopedagogeiksi, esimiehiksi, kirjastonjohtajiksi jne. Opintolinjan nimi on Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma.

Nykyään lähes kaikilla aloilla opintoja on mahdollista tehdä ainakin osittain etänä. Enemmän opinnoista selviää ko. oppilaitosten sivuilta. Oppilaitokset on listattu kirjastot.fi:n sivulla: https://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu/

Valitettavasti tiedän, että kaikki koulutuspaikkoihin on paljon hakijoita ja sisään on vaikea päästä.

Onnea oman opintopolkusi löytämiseen!