Opiskelen kirjastoalalle ja tarvitsisin saksa/suomi sanakirjan ko. aiheesta. Onko sellaista olemassa? Entä suomenkieliset oppikirjat kirjaston työntekijälle?

Kysytty

Opiskelen kirjastoalalle ja tarvitsisin saksa/suomi sanakirjan ko. aiheesta. Onko sellaista olemassa? Entä suomenkieliset oppikirjat kirjaston työntekijälle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoalan sanakirjoja on olemassa monikielisinä, ja niissä on mukana myös saksa ja suomi.
Miguel Beniton Bibliotekstermer : svenska-engelska-franska-spanska-tyska-finska on Tarancon julkaisema v. 1997. Korjatun painoksen ISBN on 91-89118-00-6. Lisäksi on kirjastoalan sanakirjasarja Raamatukogusõnastik 1-4 (1994-1997). Termit ovat niissä viron, englannin, saksan, suomen ja venäjän kielellä. Julkaisija on Eesti rahvusraamatukogu.

Eräs informaatioalan perusteita käsittelevä teos on Ilkka Mäkisen toimittama Tiedon tie: johdatusta informaatiotutkimukseen (BTJ Kirjastopalvelu, 1999). Muita suomenkielisiä kirjastoalan kirjoja ovat esimerkiksi Matti Vuorensyrjän ja Reijo Savolaisen toimittama Tieto ja tietoyhteiskunta (Gaudeamus 2000) sekä Timo Kurosen Hajautettu dokumenttien hallinta: johdatus tekstin ja dokumenttien käsittelyyn tietoverkoissa (Oulun yliopiston kirjasto 1998).

Oulun ja Tampereen yliopistojen informaatiotutkimuksen laitosten opintovaatimuksia voit katsoa osoitteissa http://syy.oulu.fi/opiskelu/opo2.html sekä http://www.info.uta.fi/opetus/vaatimukset01-03.html Niistä löydät lisää kirjavinkkejä, myös suomenkielisiä.
Suomalaisten yleisten ja yliopistokirjastojen tietokantoja pääset selaamaan osoitteessa
http://www.lib.helsinki.fi/kirjastoala/linnea/tietokannat.htm