Mitä tapahtuisi, jos esimerkiksi toisen asteen oppilaitoksesta (lukio tai ammattikoulu) valmistunut henkilö tunnustaisi valmistumisen jälkeen luntanneensa…

Kysytty

Mitä tapahtuisi, jos esimerkiksi toisen asteen oppilaitoksesta (lukio tai ammattikoulu) valmistunut henkilö tunnustaisi valmistumisen jälkeen luntanneensa jossain yksittäisessä kurssikokeessa? Voisin kuvitella että oppilaitoksella tuskin olisi mielenkiintoa lähteä perumaan todistusta ainakaan pidemmän ajan jälkeen, mutta olisiko tällainen edes teoriassa mahdollista?

Vastaus

Vastattu

Tällaisen epärehellisyyden ja sen paljastumisen seurauksista emme löytäneet tietoa, mutta viime vuosina on uutisoitu useammastakin  tapauksesta, joissa osa korkeakoulututkinnosta on paljastunut plagioiduksi.

Alla linkkejä muutamaan tapauksen esittelyyn Ylen uutisissa (16.5.2016), Savon Sanomissa (7.3.2016)  ja Alma Talentin sivuilla (16.9.2019):

KHO perui vilppiin perustuneen maisterintutkinnon – ura fyysikkona tyssäsi | Yle Uutiset | yle.fi

Lakimiehen pelko: Onko Suomessa kohta valemaistereita? | Teemat | Savon Sanomat

KHO:n äänestysratkaisu: Opinnäytetyössä ilmennyt plagiointi ei antanut syytä tutkintotodistuksen peruuttamiseen - Alma Talent