Otsikko
Minua kiinnostaa, mitä joku osaisi kertoa nimen 'Uma' alkuperästä... Kiitos jo etukäteen vastaajalle.

Kysytty

Hei, minua kiinnostaa, mitä joku osaisi kertoa nimen 'Uma' alkuperästä... Kiitos jo etukäteen vastaajalle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähdeteosten anti Uma-nimestä ja sen taustasta on valitettavan niukka.

Suomessa Uma on kutsumamuoto nimestä Ulla-Maija. Hindulaisuudessa Uma on jumalatar, jota pidetään jumala Shivan vaimon Devin ruumiillistumana. Nimi merkitsee armollista.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan Uma-nimen on saanut myös muutama mies, mutta maskuliinisen Uman taustaa en onnistunut selvittämään. Suomessa etunimiksi käyttöön otetuissa intialaisten jumalien nimissä on tosin muitakin, joita on annettu sekä miehille että naisille (esimerkiksi aurinkojumalatar Suryan nimi on ollut suositumpi miehen kuin naisen nimenä), joten mitään erillistä alkuperää sillä ei ehkä olekaan. Kenties nimen antajat ovat pitäneet sen muita ulottuvuuksia feminiinistä taustaa tärkeämpänä.

Lähteet:
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja. WSOY, 2004
Juri Nummelin ja Elina Teerijoki, Eemu, Ukri, Amelie : 2000 kaunista ja harvinaista etunimeä. Nemo, 2005
Rolf Grönblom, Intian uskonnot : elämänkatsomus ja yhteiskunta. Schildts, 2001

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit