Etsin erästä pientä kirjaa, jonka nimeä tai tekijää en muista. Nimi saattoi olla "Tuo kovan onnen tuoja", mutta tästä en ole lainkaan varma. Kirjalla oli…

Kysytty

Hei,
etsin erästä pientä kirjaa, jonka nimeä tai tekijää en muista. Nimi saattoi olla "Tuo kovan onnen tuoja", mutta tästä en ole lainkaan varma. Kirjalla oli alaotsikko, joka alkoi "Romandillinen kertomus Titanic-laivan hirmuisesta haaksirikosta". Kirja on julkaistu syksyllä 1912. Kirja on ilmeisesti alunperin suomalainen, ei siis käännös, koska päähenkilöinä oli kolme suomalaista miestä matkalla siirtolaisiksi. Kooltaan kirja oli pieni, ehkä n. A6-kokoinen tai vähän suurempi.

Voisiko näillä tiedoilla päästä mitenkään kirjan jäljille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Esko Waltalan teos ”Titanicin perikato: romantillinen kuvaus "Titanic"-laivan haaksirikosta yöllä vasten 15 päivää huhtikuuta 1912” (Kirjakustantamo Into, 1912). Kirjassa on 189 sivua. Kyseistä kirjaa ei valitettavasti ole HelMet-kirjastoissa, joten en pysty tarkistamaan, onko sen sisältö kuvailemasi kaltainen. Kirjan voi kuitenkin lainata Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjasta. Sen yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.finlit.fi/yhteys/ksto_yht.htm, ja kirjan saatavuuden voi tarkistaa osoitteesta https://helka.linneanet.fi.

Tuona vuonna 1912 ilmestyivät myös Toivo Waltarin teos ”Titanic’in häviö: liikuttavia kertomuksia Titanic-laivan matkustajain onnettomasta kohtalosta” (julkaistu Yhdysvalloissa; myös Suomen merimieslähetysseura, 1912) ja G. A. Hemanin teos ” Titanic’in perikato: seikkaperäinen kertomus maailman suurimman valtameri-höyrylaivan kauheasta merionnettomuudesta, jossa 1,635 ihmistä menetti henkensä, niiden mukana joukko suomalaisiakin” (Työväen kp., 1912). Arkkiveisuja Titanicista sepitettiin myös, mutta niitä et varmaankaan etsi.