Otsikko
Minua askarruttaa, miksi Shakespearen näytelmä Loppiaisaatto (Twelfth night) on saanut juuri tuon nimen. Luin näytelmän eilen, mutta en kyllä löytänyt mitään…

Kysytty

Hei, minua askarruttaa, miksi Shakespearen näytelmä Loppiaisaatto (Twelfth night) on saanut juuri tuon nimen. Luin näytelmän eilen, mutta en kyllä löytänyt mitään yhtymäkohtia kyseiseen juhlaan. Onko asiaa tutkittu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erik Söderblomin Loppiaisaaton uusimpaan suomenkieliseen laitokseen laatimassa esipuheessa kerrotaan, että Shakespearen alkuperäinen ajatus oli antaa näytelmän nimeksi What you will (Miten vain haluatte, Toiveidenne mukaisesti, Tilauksesta, Pyynnöstänne, Mieliksenne, Sitä saa mitä pyytää). On esitetty, että näytelmä oli kuningatar Elisabethin tilaustyö hovin piirissä esitettäväksi ja että alkuperäisen nimen olisi tarkoitus viitata tähän kuninkaalliseen pyyntöön.

Suunniteltu nimi ei kuitenkaan sellaisenaan kelvannut, sillä John Marston oli sen kirjoitusprosessin aikana kantaesittänyt oman samannimisen näytelmänsä. Tämän vuoksi Shakespeare liitti oman työnsä nimeen alkuliitteen Twelfth Night (Loppiaisaatto), ja näin siitä tuli Twelfth Night, or What you will. Lisäys ei liity näytelmän sisältöön millään tavalla, vaan viittaa yksinkertaisesti sen ensiesityksen ajankohtaan: näytelmä esitettiin - oletettavasti - ensimmäisen kerran Englannin hovissa juuri loppiaisaattona 1602. (Niin kuin Shakespearesta puhuttaessa on tavallista, eri lähteet eivät aina ole yhtä mieltä ajoituksesta - niinpä löytyy niitäkin, joiden mukaan Loppiaisaaton ensiesitys on saattanut tapahtua jo vuotta aikaisemmin, vuonna 1601).

Lähde:
Erik Söderblom, Joka päivä sataa. - Teoksessa William Shakespeare, Loppiaisaatto. WSOY, 2012

27 ääntä

Kommentit

Liittyisikö yhteys siihen, että loppiasaaton juhlinta merkitsi aikoinaan elisabetin englannissa eräänlaista naamioleikkiä, herroilta riisuttiin arvo, kansa, palvelusväki, vähäisemmät ihmiset nousivat herrojen paikalle. Näytelmässä karnevalistinen naamioleikki liittyy sukupuolen kätkemiseen ja vaihtamiseen.

Joulusta loppiaiseen (Epiphany) on kolmetoista päivää. Sen aatto on siis kahdestoista päivä tai ilta.