Minkä takia kirjastot ylipäätään perustettiin?

Kysytty

Minkä takia kirjastot ylipäätään perustettiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoja on ollut todennäköisesti jo muinaisina aikoina Egyptissä, Keski- ja Kauko-Idässä sekä Kaksoisvirran maassa. Savitaulujen, käsikirjoitusten ja kirjakokoelmien järjestämisestä, luetteloinnista ja hoitamisesta on kirjastoissa vastannut kirjastonhoitaja. Kirjapainotaidon ja lukutaidon yleistymisen myötä kirjallisuuden määrä kasvoi ja kirjastojen kokoelmat haluttiin entistä tarkemmin järjestää ja luetteloida. Kirjojen sisältämä tieto haluttiin myös säilyttää tuleville sukupolville kirjastoissa. Tavoitteena oli myös jakaa kirkollista, kunnallista ja oikeudellista kirjojen sisältämää tietoa kansalaisille. Suomessa kirjastojen perustaminen liittyy vahvasti kansanvalistukseen. Kansalaisia haluttiin sivistää.
Voit hakea Kysy kirjastonhoitajalta -etätietopalvelun arkistosta muita samaan aiheeseen liittyviä vastauksia hakusanoilla "kirjastot" ja "historia".
Lisätietoja löytyy myös teoksesta Kirjastojen vuosisata. Yleiset kirjastot Suomessa 1900-luvulla. Toim. Ilkka Mäkinen. Helsinki, 1999.
ja Kirjastot.fi-palvelun kirjastohistoriaa käsittelevältä www-sivulta http://www.kirjastot.fi/page.asp?_item_id=495