Minkä niminen on äitini tai isäni serkku minulle?

Kysytty

Minkä niminen on äitini tai isäni serkku minulle?

Vastaus

Vastattu

Äidin tai isän serkuille ei taida olla omaa nimitystä ollenkaan. Tuomas Salsteen sukututkimukseen keskittyvällä sivustolla on kaavio sukulaisista. Siinä on mainittu tämä sukulaisuus vain termeillä isän tai äidin serkku. Netissä tuli vastaan termi isoserkku (vrt. isotäti), mutta sitä ei esimerkiksi Kielitoimiston sanakirja tunne ollenkaan. Ei siis liene mikään virallinen termi, mutta varmaan sovittaessa myös sitä voi käyttää.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jossain päin isoserkku on oman käsitykseni mukaan tarkoittanut samaa kuin serkku, mutta erotuksena pikkuserkusta.