Otsikko
Miltä teistä tuntuu kirjoittaa vastauksia satojen ihmisten (välillä outoihinkin) kysymyksiin? Alkoi tässä hirveästi mietityttää kun katseli noita luetuimpia…

Kysytty

Miltä teistä tuntuu kirjoittaa vastauksia satojen ihmisten
(välillä outoihinkin) kysymyksiin? Alkoi tässä hirveästi mietityttää kun katseli noita luetuimpia kysymyksiä. Saatteko tästä edes yhtään ylimääräistä palkkaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämä on varsin usein palkitsevaa työtä, mutta pakko myöntää, että myös hankalia hetkiä tulee vastaan. Joskus joutuu tekemään todella paljon töitä jonkin kysymyksen eteen. Palkitsevaa on se, kun löytää hyvän vastauksen (tai ylipäätään vastauksen) vaikeaan tai hankalaan kysymykseen. On myös palkitsevaa auttaa ihmisiä, olipa itse kysymys millainen tahansa. Monesti kysyjät lähettävät vielä ylimääräiset kiitokset vaivannäöstä. Se tuntuu tietenkin mukavalta.

Ongelmanratkaisutaidot ja tiedonhakutaidot tässä totisesti kehittyvät, eikä se ole mikään huono juttu.

Oudot kysymykset saattavat aluksi hämmentää, mutta tähänkin työhön kehittyy lopulta rutiini, jonka avulla pystyy laatimaan vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen. Meitä on iso vastaajarinki ympäri Suomea ja monta kirjastoa tässä mukana, joten aina voi pyytää apua muilta, jos tulee vastaan jotain erityisen vaikeaa.

Emme saa ylimääräistä palkkaa tästä, mutta kyllä tätä työaikana tehdään, joten palkka juoksee koko ajan. Toisaalta tätä tehdään kaikkien muiden töiden ohessa, joten joskus voi tulla stressiä siitä, että on paljon kysymyksiä. Mutta siinä auttaa juuri se, että meitä vastaajia on monta.

4 ääntä

Kommentit

Minäkin kiitän, tämä on hieno palvelu!

Olen joskus satunnaisesti lähettänyt kysymyksiä Ruotsin kirjastojen vastaavaan palveluun. Suomen kirjastojen vastaukset ovat lähes kauttaaltaan perusteellisempia ja osoittavat paneutumista asiaan - ja siten asiakkaan arvostamista. Osoitteeni fi-pääte ja puutteellinen ruotsintaitoni tuskin vaikuttavat asiaan; olen silmäillyt muillekin annettuja "svar".