Milloin suomen kielen sanoista mieletön ja järjetön on tullut positiivisia määreitä?

Kysytty

Milloin suomen kielen sanoista mieletön ja järjetön on tullut positiivisia määreitä. Esimerkiksi arkipuheessa mielettömän ihanaa tai järjettömän hauskaa ja television laulukilpailuissa mielettömän upea ääni tai järjettömän intensiivinen eläytyminen.

Vastaus

Vastattu

En löytänyt tarkempaa tietoa siitä, milloin sanat ovat saaneet arkisia lisämerkityksiä. Kummatkin sanat kuitenkin löytyvät sekä positiivisina että negatiivisinä suomalaisten kielten keskuksen sanakirjasta. Kielitoimiston sanakirja (sana:järjetön) (sana: mieletön)

Sanojen historiaa voisi kysyä tarkemmin Kotimaisten kielten keskuksen kysymyslomakkeella. Kotus

2 ääntä

Kommentit

Puhekielessä on tapana tehdä juuri näin, ottaa käytössä oleva sana ja kääntää sen merkitys nurin. Sitä tapahtuu niin paljn koko ajan, että sellaista on hyvin vaikea ajoittaa.

Jotakin uusien lisämerkitysten iästä kertoo niiden kelpuuttaminen yleiskielen sanakirjoihin. Mieletön-sanan "vars. ark." kakkosmerkitys "valtava, suunnaton, tavaton..." oli jo Suomen kielen perussanakirjassa (1992). Järjetön-sanan lisämerkitys "valtava, mieletön" on otettu Kielitoimiston sanakirjaan vasta 2010-luvulla päivitettäessä sitä verkkoon. Uusimmassakaan painetussa laitoksessa (2012) sitä ei vielä ole.