Otsikko
Kansalliskirjaston porukat digitoikaas vapaaseen käyttöön Kohtalosi kirja : Cagliostron kreivin ihmekehät

Kysytty

Kansalliskirjaston porukat digitoikaas vapaaseen käyttöön Kohtalosi kirja : Cagliostron kreivin ihmekehät

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallisbibliografian mukaan kysyjän mainitsema Kohtalosi kirja : Cagliostron kreivin ihmekehät on Minerva-nimisen kustantajan anonyymi julkaisu vuodelta 1926. Kansalliskirjasto ei systemaattisesti digitoi tähän aikakauteeen liittyviä monografioita, vaikka lehdet kuuluvatkin digitoinnin pariin (https://digi.kansalliskirjasto.fi/etusivu). Toisaalta näin vanhan anonyymin teoksen voi kuka tahansa digitoida ja levittää sitä julkisesti. Jos julkaisulle löytyy jälkikäteen tekijä, joka on kuollut vuoden 1947 jälkeen, tällainen vapaa levitysoikeus loppuu.

Kyseisen julkaisun voi  tilata Kansalliskirjaston lukusaliin, valokuvata sen sivut ja tehdä niistä julkaisu. Se tulee ainakin halvemmaksi kuin tilata digitointi Kansalliskirjaston kautta.

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu ei ole ihanteellinen tapa lähettää Kansalliskirjaston suuntaan ehdotuksia. Tehokkaampaa on ottaa yhteyttä suoraan kyseiseen kirjastoon: https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/info/yhteystiedot

Heikki Poroila