Mistä tulee sanonta 'kevätjuhlaliikkeitä': emme ehdi tekemään kummosia kevätjuhlaliikkeitä, jouduimme tekemään melkoisia kevätjuhlaliikkeitä?

Kysytty

Mistä tulee sanonta 'kevätjuhlaliikkeitä': emme ehdi tekemään kummosia kevätjuhlaliikkeitä, jouduimme tekemään melkoisia kevätjuhlaliikkeitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen vastasi Henna Makkonen-Craig Kotimaisten kielten keskuksen (Kotus) Kielitoimistosta. Vastaus kokonaisuudessaan seuraavassa:

Sanaa ei tietääkseni ole kuvattu vielä sanakirjoissa, eikä se ollut tuttu meille Kielitoimiston väellekään. Tiedossamme kuitenkin on, että sanaa on käytetty Tampereen seudulla ainakin jo 1980-luvulla, tähän tapaan:

”Se Matti (keksitty nimi) on kyllä niin pahantuulinen ja tosikkomainen tyyppi, että aina on naama vinossa vaikka sille tekis minkälaisia kevätjuhlaliikkeitä.”

Tässä kyse on siis myönteisestä yrityksestä viihdyttää tai huvittaa jotakuta.

Nykyään sana esiintyy harvakseltaan mutta aika monenlaisissa verkkoteksteissä. Media-arkistosta löytyi kaksi osumaa:

1. Aamulehti 30.11.2017 [AL ilmestyy Tampereella]

”Hyönteiselintarvikkeiden myyminen Suomessa tuli mahdolliseksi, kun Suomi muutti Euroopan unionin uuselintarvikeasetuksen tulkintaa niin, että hyönteisten kasvattaminen ja myyminen elintarvikkeena sallittiin.

– Se, minkä piti tapahtua 11 kuukaudessa, tapahtui 11 päivässä. Se aiheutti meille kevätjuhlaliikkeitä, mutta onneksi valmistelut olivat jo pitkällä, Sivula sanoo.”

2. Iltalehti 9.2.2018

”– Ollaan työstetty asioita, ettei meidän tarvitse turnauksen aikana ruveta mitään kevätjuhlaliikkeitä tekemään eikä keksimään asioita uudestaan.” [Lauri Marjamäki, lähtöisin Tampereelta]

Verkkoteksteissä kevätjuhlaliikkeellä näyttäisi olevan arvottava, ivallinen, itseironinen tms. merkitys. Alustavasti näyttää siltä, että sanalle on annettu tämäntyyppisiä merkityksiä:

  • mekaaninen, rutiininomainen, toisteinen, epäluonteva, ehkä vähän tylsäkin urheilusuoritus; liike, jolta puuttuu hohdokkuus
  • huumorilla tehty liike; temppu jota ei oteta liian vakavasti
  • omaperäinen filmaus, huomionkalasteluyritys
  • epätoivoinen tai nolo (teennäinen, pakon sanelema) liike tai -temppu, selviämisyritys tukalassa tilanteessa
  • aurinkoisen kevätsään herättämä typerä tai vaarallinen päähänpisto

    Kevätjuhlaliike esiintyy mm. aihetunnisteena Instagramissa, jonkinlaisten humorististen tempausten yhteydessä. Arvottavaa tai itseironista ilmausta on käytetty monenlaisissa verkkoteksteissä, esim. kuvattaessa IT-hässäkkää ja siinä selviämistä, auton ostoa ja siinä selviämistä, huomiota herättävää keväistä toilailua (puusta roikkuminen niin että palokunta joutuu pelastamaan), mutta myös urheilusuoritusten ja pelien analyysien yhteydessä (jalkapallo, hevos- ja poniurheilu, kuntourheilu).

    Yhteys kevätjuhlassa esiintymiseen tai kevätjuhlan jälkeiseen olotilaan on aika kiinnostava! Voi vain arvailla, kuinka ilmaus on alun perin syntynyt ja millaisia mielleyhtymiä kevätjuhla itse kullekin tuottaa. Onko tässä esimerkiksi alkujaan viitattu johonkin temppuun, joka on tehty kevätjuhlan jälkeisessä (vapauden, ilon tms.) olotilassa, vai viitataanko pikemminkin siihen, miltä kevätjuhla esiintymisineen on tuntunut. Tai olisiko kevätjuhla symbolisesti jonkin ajanjakson tai työprosessin huipentuma, vrt. erilainen, tylsä mutta kevyt hetki raskaiden koulupäivien jälkeen?