Mikä on koulun ja oppilaitoksen ero?

Kysytty

Wikipediassa on luokat "Suomen koulujen rehtorit" ja "Suomen oppilaitosten rehtorit". Mikä ero näillä on? Eivätkö koulutkin ole oppilaitoksia, vai kuinka?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastossa sähköisenä käytössä oleva Kielitoimiston sanakirja kertoo, että sanan koulu merkitys on ’(alempi) opetus-, oppilaitos’, kun taas oppilaitokselle annetaan merkitykset ’opetuslaitos, koulu’.

Näkisinkin, että oppilaitos on merkitykseltään yleisempi ja voi viitata myös vapaisiin tai ylempiin opetuslaitoksiin, joita ei yleensä kutsuta varsinaisesti kouluiksi. Esimerkiksi kansalaisopistoja ja työväenopistoja ei välttämättä kutsuta kouluksi, vaikka niillä on rehtorinsa. Kielitoimiston sanakirja antaa kansanopistolle merkitykseksi ’vars. aikuisille tarkoitettu yleissivistävä (ilta)oppilaitos’ eikä siis nimitä sitä kouluksi. Yliopisto taas luetaan kyllä korkeakouluihin, mutta siitä kai harvemmin käytetään pelkkää koulu-nimitystä.

4 ääntä

Kommentit

Toisin kuin vastauksessa, Kielitoimiston sanakirja (sekä painettu laitos 2012 että päivitetty verkkoversio 2022) antaa kansanopistolle merkitykseksi "sisäoppilaitos jossa varttuneelle nuorisolle annetaan yleissivistävää ja käytännön opetusta".
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/kansanopisto

"Kirjastossa sähköisessä käytössä olevaan" (2018 olleeseen) sanakirjaan ei asiakkaalla liene pääsyä, ainakaan etäyhteydellä.