Millaisia olivat palveluiltaan ja varusteiltaan Suomessa 1700-luvulla maaseudun kylien ja maanteiden matkustajakodit ja kestikievarit?

Kysytty

Millaisia olivat palveluiltaan ja varusteiltaan Suomessa 1700-luvulla maaseudun kylien ja maanteiden matkustajakodit ja kestikievarit?

Vastaus

Vastattu

Majoituselinkeinon historiaa käsittelevät mm. seuraavat kirjat:

Holmroos, Altti: Kustavin kuninkaantie

Jönsson, Håkan: Från krog till krog: Svenskt uteätande under 700 år

Kaht pualt jokke: Turkulaisia vuosisatojen varrelta

Kuninkaantieltä kerrottua: Matkailijoiden kuvauksia 1700-luvulta

Päiviö, Väinö: Puolituhatta vuotta talonpitoa Marttilan Krouvissa

Soini, Yrjö: Suomen majoitus- ja ravitsemuselinkeinon vaiheet

Ilmeisesti majoituksen taso vaihteli varsin paljon. Toisina aikoina ja paikoissa majoitus saattoi olla tasokastakin, mutta joskus matkailijoille oli tarjolla vain yksi huone kurjassa hökkelissä eikä välttämättä mitään ruokaa.