Millaisia ideologisia tavoitteita oppiaineilla on?

Kysytty

Millaisia ideologisia tavoitteita oppiaineilla on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lyhyesti voitaneen todeta, että oppiaineisiin ei sisälly varsinaisia ideologisia tavoitteita. Toisaalta historian kuluessa on ideologisia tavoitteita ilmennyt, kuten 30-luvulla Suomessa historiaan oppiaineena liittyi isänmaallinen kasvatus. Toisin sanoen tulevaisuudessa historioitsijat voivat havaita nyky-yhteiskuntaa tutkiessaan joitakin painotuksia opetuksessa, mitkä nykyhetkessä eivät tunnu varsinaiselta ideologiselta kasvatukselta.

Lisätutkimusta varten oppiaineista sekä opetussuunnitelmista on löydettävissä kirjallisuutta. Kannattaa tutustua ainakin seuraaviin teoksiin:
Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet (1985, 1994 ja 2004)
Kasvatus -ja koulukysymys Suomessa vuosisatojen saatossa (2007),
Suoranta, Juha: Kasvatuksellisesti näkeväksi : sivistyksellinen kasvatusajattelu tässä ajassa (2002),
Vallankumous vai edistys (1972).

Kasvatukseen ja koulutukseen liittyvissä kysymyksissä voi myös ottaa yhteyttä Jyväskylän koulutuksentutkimuslaitokseen: http://ktl.jyu.fi/