Otsikko
Miksi kappaleessa "506 ikkunaa" ikkunoita on juuri 506 ja onko tässä kyseessä jokin tietty rakennus?

Kysytty

Miksi kappaleessa "506 ikkunaa" ikkunoita on juuri 506 ja onko tässä kyseessä jokin tietty rakennus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Heikki Salo : tarinankertoja Salo kappaletta kommentoidessaan Salo puhuu vain sen tekstin kirjoittamisen olosuhteista eikä juuri puutu sen sisältöön. "Yritin etsiä rauhallista paikkaa missä kirjoittaa. Se oli haastavaa, sillä Finnvoxilla oli vipinää, ihmisiä ja kamaa joka paikassa. – En löytänyt muuta kuin siivouskomeron. Änkesin ikkunattomaan kopperoon muistikirjani kanssa. Minulla oli korvakuulokkeet päässä ja kuuntelin c-kasetilta Ollin sävellystä. Tajusin biisin aiheen: ikkunanpesijä! Kun sen keksin, niin loppu oli helppoa. Mietin mitä juttuja se tyyppi näkee ikkunoista."

Valmis sävellys lienee asettanut joitakin reunaehtoja tekstin säkeiden pituudelle ja kuhunkin mahtuvien tavujen määrälle, mikä on osaltaan saattanut vaikuttaa laulun ikkunoiden lukumäärään. Olennaisinta on kaiketi kuitenkin se, että ikkunoita on paljon. Täsmällinen luku lisää määrän uskottavuutta. Mieleen tulee presidentti Kekkosen eräässä haastattelussa esittämä huomio: "Jos sanoisin, että tämä petäjä on sata vuotta vanha, kukaan ei uskoisi minua. Joku saattaisi sanoa naapurilleen: 'Se huikaisi tuon tiedon noin vain, ei se tiedä mitään!' Mutta kun sanon 98 vuotta, niin tieto tuntuu paljon uskottavammalta." Vastaavasti Salon tekstissä 500 kuulostaisi umpimähkään hatusta heitetyltä  – mahdollisesti liioitellulta –  suurelta määrältä, mutta 506 tuntuu tarkalta, laskien todennetulta luvulta, mikä on omiaan vahvistamaan tekstiin sisältyvää toiston ajatusta ("kun ruudun viimeisen valmiiksi saan / niin alusta täytyy mun taas aloittaa").

Lähteet:
Heikki Salo, Sateen ääni : laulutekstejä ja tekstejä lauluista
Heikki Salo & Jukka Lyytinen, Heikki Salo : tarinankertoja
Maarit Tyrkkö, [Urho Kekkosen viimeinen haastattelu]. – Apu 29/1981