Miks koirat ei oo tietokoneella

Kysytty

miks koirat ei oo tietokoneella

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuka sanoo, etteivät koirat olisi tietokoneella? YouTuben lukuisat videopätkät kertovat aivan toista, sillä niissä koirat ainakin tapittavat tietokoneen näyttöä ja joissakin jopa räpelöivät näppäimiäkin. Osoitteesta http://www.youtube.com sellaisia löytyy hakusanoilla ”dog” ja ”computer”. Tässä esimerkiksi pari pätkää:

http://www.youtube.com/watch?v=9W4hbhmZ98I&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=KoPBHiuMmDk&feature=related

Myönnettäköön, että noissa pätkissä koirat eivät ihan oikeasti käytä tietokonetta vaan tilanne on joko lavastettu tai koira ihmettelee tietokonetta siinä missä televisiota tai muuta laitettakin. Koirille tietokoneen käyttäminen ei olisi ihan helppoa, sillä tietokoneen näppäimistön tai hiiren käyttäminen vaatii kohtuullisen tarkkaa koordinaatiota, joka ei taida oikein onnistua koiran käpälillä. Kosketusnäyttö voisi sopia koirille paremmin, mutta ei sekään ehkä kovin näppärä olisi.

Loppujen lopuksi koirilla ei liene suuremmin tarvetta tietokoneille. Eiväthän koirat tee sellaisia töitä, joissa tietokoneista ole hyötyä. Epäilenpä koirien myös arvostavan enemmän lajitoveriensa kohtaamista luonnossa kuin tietokoneruudulla. Koirille tärkeät hajuthan eivät ainakaan toistaiseksi oikein toimi tietokoneissa. Vaan kukapa tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Koirille voisi olla helppoa kehittää esimerkiksi jonkinlaisia pelejä, joiden avulla niiden osaamista pystyisi kehittämään. Hajujen tuomista tietokoneympäristöön on myös kokeiltu, joten tulevaisuus voisi tuoda tietokoneisiin koiria enemmän kiinnostavaa sisältöä.