Mikä on Uljas-etunimen historia, ja taitaa olla aika harvinainenkin?

Kysytty

Mikä on Uljas-etunimen historia, ja taitaa olla aika harvinainenkin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uljas oli jo vuonna 1883 Kansanvalistusseuran kalenterissa, sitä oli ehdotettu jo vuonna 1864 kreikkalaisen Ptolemaios-nimen suomalaiseksi vastineeksi (Ptolemaios = sotaisa, sodanhaluinen). Nimen ensimmäisiä kantajia oli nimismies Uljas Väinö Antero Wuorio (synt. Sodankylässä 1890).

Lähde: Vilkuna, Kustaa: Etunimet. Otava, 2005. 4. uud. laitos.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta selviää nimen yleisyys: http://www.vaestorekisterikeskus.fi/
-> Nimipalvelu
Kaikkiaan Uljas-nimen on saanut 2525 poikaa, yleisin se on ollut 1900-luvun alkupuoliskolla, mutta onpa vuonna 2006 nimetty 13 uutta Uljasta.