Mikä on suurin kaupunki, joka on jollain suomalaisella kaupungilla ystävyyskaupunkina?

Kysytty

Mikä on suurin kaupunki, joka on jollain suomalaisella kaupungilla ystävyyskaupunkina? Entä onko tässä mitään rajoitusta? Eli voisiko mikä tahansa kaupunki olla jonkin suomalaisen kaupungin ystävyyskaupunki, vai onko tässä jokin tietty väkiluku rajana? Kysyisin samat kysymykset myös tavallisten kuntien osalta.

Vastaus

Vastattu

Ystävyyskaupungeista ei ole ilmeisesti olemassa kovin kattavaa listaa, mutta jos asiassa turvaudutaan englanninkielisen Wikipedian suomalaisten kaupunkien ystävyyskaupunkien listaan osoitteessa https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_twin_towns_and_sister_cities_in_F…, hyvä ehdokas suomalaisen kaupungin väkiluvultaan suurimmaksi ystävyyskaupungiksi voisi olla Espoon ystävyyskaupunki Shanghai. Tämä tieto löytyy myös osoitteesta https://www.espoo.fi/fi-FI/Espoon_kaupunki/Tietoa_Espoosta/Kansainvalin….

Shanghai on useilla mittareilla katsottuna yksi maailman suurimmista kaupungeista, eikä muita suurimpien tittelistä kilvoittelevia kaupunkeja näyttäisi olevan mainitussa listassa. Kaupunkien suuruuden määrittely on kuitenkin hiukan haastavaa, sillä kaikkien kaupunkien väkiluvuista ei ole tarkkoja tietoja. Myös kaupungin rajojen määrittely voi olla haastavaa.

Ystävyyskaupunki on siinä mielessä ihan epävirallinen konsepti, ettei ole mitään erityistä tahoa, joka määrittelisi sille kriteerit. Kaupungit vain sopivat keskenään, että ovat ystävyyskaupunkeja ja ehkä tekevät jotakin käytännön yhteistyötä kuten Ylen osoitteesta https://yle.fi/uutiset/3-6167383 löytyvässä uutisessa kerrotaan. Pikaisella vilkaisulla näyttää olevan ehkä tavallista, että kaupungit ovat samaa kokoluokkaa, mutta esimerkiksi Espoo on lilliputti valtavan Shanghain rinnalla.

Suomessa kunnat ja kaupungit ovat käytännössä sama asia, eikä niiden erottaminen ole ulkomaillakaan helppoa.

3 ääntä

Kommentit

Joissakin vastauksissa on todettu, että valtioiden pääkaupungit ovat automaattisesti toistensa ystävyyskaupunkeja. Siten Helsingin ystävyyskaupunkeihin kuuluu mm. Reykjavikin ja Tallinnan lisäksi muutama suuri pääkaupunki. (Tallinnalla oli jo ennen itsenäisyyden palauttamista Kotka ystävänä.)
NL-aikana Vaasa etsi tietoisesti samankokoista ja -tyylistä ystävyyskaupunkia Virosta. Pärnu löytyi, ja kontakteja syntyi puolin ja toisin.