Haluaisin tietää, milloin Kouvolan kaupungista on varhaisimmin käytetty lempinimeä Kouvostoliitto.

Kysytty

Haluaisin tietää, milloin Kouvolan kaupungista on varhaisimmin käytetty lempinimeä Kouvostoliitto.

Vastaus

Vastattu

Täyttä varmuutta ei ole. Kouvostoliitto on saattanut kehittyä jo 1980-luvulla. Termin symbolina tunnettu Pohjola talo rakennettiin 1976. Linkki Outi Salovaaran Helsingin Sanomien artikkeliin 18.7.2015

Markku Metso on tehnyt 2009 veistoksen nimeltä Kouvostoliitto, Pohjola-talo. Linkki Finna-hakuun

Samana vuonna Viikate teki laulun Kouvostoliiton Laulu, säk. 1.-9. Linkki YouTubeen

Nimeä levitti myös Katariina Artikkeli Kouvolan sanomissa 23.8.2009: Kun asenne ratkaisee : ilmiöksi kehittynyt Kouvostoliitto on lääke Kouvolan identiteettiongelmiin, uskoo Markku Metso. Linkki Finna-hakuun

Termi sai lisäpotkua muutaman vuoden takaisesta vitsistä, jossa Kouvola mustavalkokuvissa ja Kouvola väreissä kirjojen kannet ovat melkein samanlaiset. Vain liikennemerkit ovat väreissä.(Kirja on kuvitteellinen) Samassa keskustelussa tuumataan:"Nuo ovat vielä kuvia kansandemokratia Kouvosto-Kouvolasta. Kouvosto-Kouvolasta syntyi äitimaa Kouvostoliitto (КССР) vasta vuonna 2009, jolloin Anjalankoski, Kuusankoski, Valkeala, Jaala ja Elimäki vallat.. liittyivät täysin vapaasta tahdostaan suureen ja mahtavaan Kouvostokuntien liittoon!" Linkki Reddit