Mikä on sellainen sivistyssana, joka liittyy siihen, että jotkin eläimet kaupunkialueilla muuttuvat tummemmiksi teollisuuden vaikutuksesta? Se muistutti…

Kysytty

Mikä on sellainen sivistyssana, joka liittyy siihen, että jotkin eläimet kaupunkialueilla muuttuvat tummemmiksi teollisuuden vaikutuksesta?

Se muistutti jotenkin esim. sanaa melanooma, ja oli saman alkuinen?

Vastaus

Vastattu

Tavoittelemasi sana on melanismi. Se tarkoittaa sitä, että eläimessä on mustaa väriainetta enemmän kuin saman lajin yksilöillä yleensä. Tällaisissa tapauksissa yksilöistä tulee normaalia tummempia, jopa täysin mustia. Ilmiö on eläinkunnassa varsin yleinen; sen vastakohta on albinismi.

Kun kyseessä on teollisuuden aiheuttamaan ympäristön saastumiseen liittyvä eläinlajien värityksen muuttuminen, puhutaan teollisuusmelanismista. Se havaittiin Englannissa noin 150 vuotta sitten: alueilla, joilla kivihiilipöly ja noki oli muuttanut puunrungot tummiksi, koivumittarin (Biston betularius) musta mutaatio alkoi säilyä paremmin kuin alkuperäinen vaalea muoto, koska saalistavat linnut eivät löytäneet sitä yhtä helposti jäkälättömiltä ja tummilta rungoilta kuin nyt silmäänpistäväksi muuttunutta vaaleaa tyyppiä. Näin mustan eli melanistisen tyypin osuus populaatiossa kasvoi nopeasti.

Tämä sama ilmiö toistuu muidenkin maiden teollisuusalueilla, mutta tummuvat lajit eivät välttämättä ole samoja. 1970-luvulla toteutetuissa ensimmäisissä tutkimuksissa täkäläisestä perhosten teollisuusmelanismista vastaaviksi "saastemittareiksi" osoittautuivat varjokorsiyökkönen (Oligia latruncula) ja hammaskorsiyökkönen (Oligia strigilis). Koivumittari ei ollut Suomessa vielä ehtinyt samaan kehitysvaiheeseen kuin Englannissa.

Lähteet:
Eläinten maailma : Otavan iso eläintietosanakirja. 3, Lepakot–perhoset
Eläinten maailma : Otavan iso eläintietosanakirja. 5, Sydän–öljykala