Mikä on se tummansininen kivilaji, jonka laattamaisista paloista on muurattu portaita, reunamuureja ja rakennettu pihapolkuja? Ainakin 1960–70-luvuilla…

Kysytty

Mikä on se tummansininen kivilaji, jonka laattamaisista paloista on muurattu portaita, reunamuureja ja rakennettu pihapolkuja?

Ainakin 1960–70-luvuilla omakotitalojen ulkoportailla tätä kivilajia on käytetty, yleensä niin että kivilaattojen väleissä on vaalea laasti. Omakotitalojen ja kesämökkien kivetty pihapolku on voitu rakentaa samasta kivilajista. Kivilajia käytetään yhä rakentamisessa, esim. 2000-luvulla tehdyissä tontin reunusmuureissa olen nähnyt.

Tämä kivilaji saattaa muodostaa luonnostaan jonkinlaisia laattamaisia rakenteita, tai kivi helposti lohkeaa sellaisena.

Yleensä laatat näyttävät luonnostaan epäsäännöllisiltä, ja nämä kaikki rakennelmat muodostuvat lukuisista palasista. Laattojen koko on vaihteleva, mutta ainakin jotakuinkin kämmenen tai useamman kokoluokkaa, ei mitään pikkumosaiikkia.

– En ole koskaan kuullut tämän kivilajin nimeä tai tiedä esim. saadaanko sitä kotimaasta vai kuinka.

Vastaus

Vastattu

Geologimme mukaan kyseessä on liuske ja sen täytyy olla enemmänkin tumman harmaa kuin tumman sininen kiilleliuske, jonka väri syntyy hienorakeisesta mustasta biotiitista, jota esiintyy päämineraalina. Jos biotiittiliuskeessa on runsaasti sinistä kordieriittimineraalia, saattaa se hieman vaikuttaa kiven yleisväriin. Valaistusolosuhteet vaikuttaa myös, usein valokuvissa tummanharmaat biotiittirikkaat kiilleliuskelaatat näyttävät tummansinisiltä.

Kirjassa Virkkunen, Marjatta, Partanen, Seppo J & Rask, Markku (2001).
Suomen kivet: koru-, jalo- ja rakennuskivet, kivet harrastuksena, kivet arkeen ja juhlaan

sanotaan liuskeista mm. seuraavaa:
Liuskeeksi sanotaan metamorfortuneita sedimenttikiviä, joille usein on tyypillistä hyvä lohkeavuus. Tätä ominaisuutta käytetään hyväksi liuskelaattojen irrotuksessa, joka on suurilta osin käsityötä. Geologisilta nimiltään liuskeet ovat kiilleliuskeita, fylliittejä, amfiboliittejä ja kvartsiitteja. Tyypillinen liuskekivien käyttö on pihoissa ja puutarhoissa käytävälaattoina, tulisijojen verhousmateriaalina ja esimerkiksi eteisten lattialaattoina. Suomesta louhittavia tummansävyisiä ovat esim. Pihtiputaan (Hopealoimu), Pielaveden (Blac Mica), Oriveden, Längelmäen, Alajärven, Viinijärven ja Kotilan kiilleliuskeet.

Kuvia ym. tietoa erilaisista liuskekivistä löytyy esim. googlesta hakusanalla liuskeet, liuskekivet tai kiilleliuskekivet helpottamaan tarkoitetun sävyn köytymisessä.