Geologi.fi sivustolla on kuva Sabellidites -nivelmadon (Annelida) fosiilista Kilpisjärveltä. Tietona: Kuva GTK:n arkisto. Kuka löytänyt, onko julkaisuja, muita…

Kysytty

Geologi.fi sivustolla on kuva Sabellidites -nivelmadon (Annelida) fosiilista Kilpisjärveltä. Tietona: Kuva GTK:n arkisto. Kuka löytänyt, onko julkaisuja, muita kambrikauden fossiililöytöjä,...?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löytäjä on Risto Tynni, tässä viite:

Tynni, Risto 1980. Fossiileja Porojärven alueella Kaledonialaisen ylityöntölaatan alaisissa ala-Kambrisissa sedimenteissä. Summary: Fossils in lower Cambrian sedimentary sequences below thrust planes of Caledonian age in the Porojärvi area, Northern Finland. Geologi 32 (2), 17-22.

Muista kambrikauden fossiililöydöistä löytyy tietoa näistä:

Pirrus, Enn; Nestor, Heldur; Soesoo, Alvar; Linna, Ari 2006. Viron ja Etelä-Suomen ediakara- ja kambrikausi. Tallinna: MTÜ GEOGuide Baltoscandia. 32 p.

Uutela, Anneli 1993. Sedimenttikivien fossiilit - historiallisen geologian arkisto. Kivi 11 (4), 8-19.

Lehtovaara, Jyrki J.; Tynni, Risto 1983. Fossiliferous boulders of Lower Cambrian phosphoritic sandstone in southwestern Finland. Bulletin of the Geological Society of Finland 55 (2), 85-99.

Tynni, Risto 1978. Lower Cambrian fossils and acritarchs in the sedimentary rocks of Söderfjärden, western Finland. In: On the geology and the Cambrian sediments of the circular depression at Söderfjärden, western Finland. Geological Survey of Finland. Bulletin 297. Espoo: Geologinen tutkimuslaitos, 39-63.
http://arkisto.gtk.fi/bul/bt297/bt_297_pages_039_081.pdf