Vanhat kallioperäkartoituksen kenttäpäiväkirjat: Löytyykö arkistosta W.W. Wilkmanin päiväkirjoja tai muuta aineistoa vuodelta 1915 ja 1932 ?

Kysytty

Vanhat kallioperäkartoituksen kenttäpäiväkirjat:

Löytyykö arkistosta W.W. Wilkmanin päiväkirjoja tai muuta
aineistoa vuodelta 1915 ja 1932 ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

GTK:ssa aiemmin säilytetty vanhojen geologisten päiväkirjojen sarja (Ib) on siirretty vuonna 2016 Kansallisarkistoon järjestettäväksi ja luetteloitavaksi, sekä pysyvään säilytykseen. Aineistoja saa tutkia, kuvata ja skannata Rauhankadun tutkijasalissa; ei ole varmaa, onko tämä aineisto jo asiakkaiden käytössä, mutta asiasta voi olla yhteydessä Kansallisarkiston tutkijasaliin, linkki:
http://www.arkisto.fi/fi/palvelut/tutkijasalipalvelut

Vanhoista arkistoluetteloista löytyi yli 20 Wilkmannin päiväkirjoja eri vuosilta. Vuodelta 1932 löytyi päiväkirja nro 852: Revisio- ja erikoistutkimuksia Kuopion karttalehden C3-alueella. Vuodelta 1915 löytyi päiväkirja nro 299 a, b: Kuopio, Maaninka, Pielavesi, Iisalmi.
Aineistoa tiedustellessa kannattaa ilmoittaa myös nämä päiväkirjojen numerot. Kansallisarkistossa on myös vanha kortisto, josta voi selailla päiväkirjoja tekijän nimen mukaan.

Vuonna 1915 Wilkman on julkaissut seuraavan teoksen
• Tekijä(t) Wilkman, W.W.
• Vuosi:1915
• Nimike:Kaleviska bottenbildningar vid Mölönjärvi. Résumé: Formations basales kaléviennes à Mölönjärvi
• Sarjan nimi:Geological Survey of Finland, Bulletin - Bulletin de la Commission Géologique de Finlande
• Volyymi:43
• Ulkoasu:36 sivua
• Kieli:Ruotsi
joka on vapaasti luettavissa linkistä
http://tupa.gtk.fi/julkaisu/bulletin/bt_043.pdf