Otsikko
Mikä on sanan, vetonaula, alkuperä

Kysytty

Mikä on sanan, vetonaula, alkuperä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjalainen-lehdessä kysyttiin 22.2.2009 (http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=399002) samaa asiaa, ja vastattiin näin:

"Kielitoimisto kertoo vetonaulan konkreettisen merkityksen: vetonaulalla yhdistetään hirsien liitos. Kuvainnollinen merkitys on tuttu. Vetonaula on erityisen houkutteleva asia, joka houkuttelee ja "vetää" yleisöä ja asiakkaita.

Suomen rakennustaiteen museon amanuenssi Erkki Vanhakoski hörähtää kuullessaan kysymyksen. Vetonaula on suora käännös ruotsin kielen sanasta dragspik.

Vetonaula tarkoittaa melko pitkää, vähintään kymmensenttistä naulaa, mutta veto-sanaa ei usein suomen kielessä käytetä. Naula mikä naula.

Vetonaula on perinteisesti ollut sepän tekemä, hieman kierteinen naula."

43 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Asiasta on parempaakin tietoa ammattilaisilla.