Mitä on kosaanikaasu? Onko Kosan tuotemerkki vai yhdisteen nimi? Onko nimi muuttunut jotenkin yleisnimeksi kaasupolttimille, "lämmitin putkia kosaanilla"? Vai…

Kysytty

Mitä on kosaanikaasu? Onko Kosan tuotemerkki vai yhdisteen nimi? Onko nimi muuttunut jotenkin yleisnimeksi kaasupolttimille, "lämmitin putkia kosaanilla"? Vai onko Kosan henkilönnimi? Kenties kaasun keksijän?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin yliopiston kemian laitoksen mukaan kyseessä ei ole kemiallinen yhdiste vaan tuotemerkki.

Suomessa Kosan vakiinnutti nimensä nestekaasuna jota "vanha" kansa käyttää vieläkin.

Sanan kosan alkuperää on arvioitu tuotemerkin omaavan Kosan Crisplant yhtiön sivulla vapaasti käännettynä seuraavasti.

On olemassa monia selityksiä Kosan nimen alkuperästä, mitään niistä ei ole voitu vahvistaa. Kuitenkin Kauko-idässä Kosan on yleinen nimi ja laajasti käytetty myös kaasubisneksen ulkopuolella. Osissa Japania sanaa ^Ko-san käytetään ystävällisenä tervehdyksenä.
Yksi teoria kertoo, että nimi Kosan olisi peräisin espanjan kielen sanasta "cocina sana" (sound or healthy kitchen), mikä juontuu, kun käytetään kaasua ruoanlaittoon, koska se on puhdasta energiaa. Cosan on käännetty tanskaksi vaihtamalla C-kirjain K-kirjaimeksi ja näin olisi syntynyt sana Kosan.
Kosan Crisplantin ja ilmeisesti The Kosan Groupin juuret ovat Tanskassa.
http://www.kosancrisplant.com/standard.asp?ID=2