Mikä on OLIVIA-nimen etymologia ja milloin vietetään Olivian nimipäivää?

Kysytty

Mikä on OLIVIA-nimen etymologia ja milloin vietetään Olivian nimipäivää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomenkielisessä almanakassa Olivian päivä on 29.5., johon se on tullut Suomen ruotsinkielisestä almanakasta. Olivia-nimi on Oliverin naispuolinen vastine (lat. oliivipuun lehvä). Samaa juurta on kolmen varhaiskristillisen marttyyripyhimyksen nimi Oliva.
Lähteet: Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja. 1999.
Kustaa Vilkuna: Etunimet. 4. uud.p. 2005.