Mikä on lippahivo? Osoitteena on Lippahivontie. Mikä/Mitä on Lippahivo?

Kysytty

Mikä on lippahivo? Osoitteena on Lippahivontie. Mikä/Mitä on Lippahivo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisnimenä sanan lippahivo merkitys selviää Suomen etymologisesta sanakirjasta Suomen sanojen alkuperä. Verbi lipata merkitsee 'juosta, kulkea/liikkua nopeasti'. Samaa merkitseviä ovat murteelliset 'lipetteä' ja kuvailevat 'lipattaa' ja 'laputtaa'.
Sana 'lipetti' on myös samaa kantaa yhteydessä 'lähteä lipettiin, karkuun' eli 'lippahivoon', jota on käytetty alkujaan Pohjois-Savossa.

Erisnimenä sanaa Lippahivo on käytetty esim. juuri kadunnimenä ja matkailukohteina olevista eräkämpistä.

Lähde: Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja L-P. 1995.

16 ääntä

Kommentit

Satuin miehelleni sanomaan, että lähden lippohivoon, eikä hän Joensuusta lähtöisin olevana tuntenut sanontaa. Olemme olleet yhdessä jo 26 vuotta, mutta nyt se vasta tuli esiin ihan sattumalta.
Todella mielenkiintoista, että sana on ollut käytössä meillä pohjoissavolaisilla koko minun lapsuuteni.

Savolaesessa sanakirjassa Kielkiäryleitä on muistaakseni selitetty sanontaa mennä lippahivvoon. Meillä kotona on usein käytetty tätä sanontaa. Mennä epämääräiseen paikkaa, vähän omille teilleen tielle tietymättömiin. Vanhemmat ovat kotoisin savon ja keskisuomen rajamailta.

Olisiko lippahivo vähän samaa syntyä kuin livohka? Koska näitä sanoja käytetään idässä päin, epäilen molempien sanojen taustaksi venäjän hyvää matkaa -toivotusta (stšistlívoo putí).