Otsikko
Mikä on lapsille suunnaattu tietokirjailijoiden - tutkijoista, taiteilijoista - kirjastoluokanumero?

Kysytty

Hei, Mikä on lapsille suunnaattu tietokirjailijoiden - tutkijoista, taiteilijoista - kirjastoluokanumero?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan kirjastoluokka ei riipu siitä, onko kyseessä lasten vai aikuisten kirja. Eli kirja saa kirjastoluokan aiheen mukaan. Helsingin kaupunginkirjastolla on ainoana Suomen kuntien kirjastona käytössään luokitusjärjestelmä nimeltä HKLJ  (Helsingin kaupunginkirjaston luokitusjärjestelmä), muiden kuntien kirjastot käyttävät Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmää (YKL).

https://finto.fi/hklj/fi/

https://finto.fi/ykl/fi/

Elämäkertoja löytyy monista luokista. Esim. kirja Minä, Mauri Kunnas (tekijä Mauri Kunnas, muistiin merkitsi Lotta Sonninen) on HKLJ:n luokituksen mukaan luokassa 811 (Suomenkielisen kirjallisuuden historia ja tutkimus). Kirjojen Sankaritarinoita tytöille (ja kaikille muille) / Taru Anttonen & Milla Karppinen (toim.) ja Sankaritarinoita pojille (ja kaikille muille) / Emmi Jäkkö & Aleksis Salusjärvi (toim.), joissa on useiden henkilöiden pieniä henkilöesittelyjä, on luokassa 990 (Henkilö- ja sukuhistoria). Kirja Tieteen tarina / Anna Claybourne, jossa on tietoa luonnontieteestä ja myös tutkijoista, on luokassa 500 (Luonnontieteet).

Tietoa tutkijoista ja taiteilijoista löytyy siis siitä samasta kirjastoluokasta, jossa tätä aihetta käsitteleviä kirjoja on muutenkin. Luokissa 990-997  (Henkilö- ja sukuhistoria) on nimen omaan elämäkertakirjoja.