Onko 2. maailmansodan aikaisten keskitysleirien kokemuksista romaaneja? Onko suomeksi olemassa saksalaisen kirjoittamaa romaania, muistelmaa tms…

Kysytty

Onko 2. maailmansodan aikaisten keskitysleirien kokemuksista romaaneja?

Onko suomeksi olemassa saksalaisen kirjoittamaa romaania, muistelmaa tms. keskitysleiriajoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toisen maailmansodan aikaisia saksalaisten keskitysleirejä kuvaavia romaaneja julkaisuvuoden mukaan järjestyksessä:

Schlink, Bernhard: Lukija, 3. p., Loisto, 2009
Pahor, Boris: Nekropoli, Mansarda, 2006
Semprún, Jorge: Tarvittava ruumis, Like, 2005
SEMPRUN, JORGE: KIRJOITTAMINEN TAI ELÄMÄ, LIKE, 2000
Phillips, Caryl: Veren velka, Otava, 1997
Keneally, Thomas: Schindlerin lista, 2. p., Gummerus, 1994
Wiesel, Elie: Yö, Kirjapaja, 1991
Seghers, Anna: Seitsemäs risti : romaani, 2. p., Kansankulttuuri, 1972
Keneally, Thomas: Schindlerin lista, Gummerus, 1984
Wander, Fred: Seitsemäs kaivo, Like, 2009
Spinrad, Norman: Rautainen unelma, Vaskikirjat, 2008
Rinnekangas, Rax: Kadonnut juutalaispoika, Lurra Editions, 2008
Kertész, Imre: Lopetus, [Uusi p.], Otava, 2007, Like, 2006
Kertész, Imre: Tappio, Otava, 2005
Borowski, Tadeusz: Kotimme Auschwitz, 2. p., Like, 2005
Kertész, Imre: Kaddish syntymättömälle lapselle, Otava, 2004
Sem-Sandberg, Steve: Ravensbrück, Like, 2004
Kertész, Imre: Kohtalottomuus, Otava, 2003
Deforges, Régine: Musta tango, Gummerus, 2003
Levi, Primo: Aselepo, Like, 2001
PUIDE, PEETER: SAMUIL BRASCHINSKYN KADONNUT VIHA : DOKUMENTTIROMAANI, SAHLGREN, [1998]
OBERSKI, JONA: LAPSUUSVUODET, TAMMI, 1982
ANTELME, ROBERT: AIDATTU IHMINEN, OTAVA, 1987
Green, Gerald: Polttouhrit, WSOY, 1978
STEINER, JEAN-FRANCOIS: TREBLINKA, WEILIN+GÖÖS, 1968
Apitz, Bruno: Alastomana susien parissa : romaani, Gummerus, 1961
Uris, Leon: Exodus : romaani, Gummerus, 1960
Schwarz-Bart, André: Viimeinen vanhurskas : romaani, Otava, 1960
Wells, Leon Weliczker: Jobin poika, WSOY, 1965

Anna Seghers on saksalainen Mainzissa syntynyt juutalaistaustainen kirjailija ja Bruno Apitz saksalainen Leipzigissa syntynyt sosialistitaustainen kirjailija.

Henkilöhistoriaa:

Höss, Rudolf: Auschwitzin komendantti : omaelämäkerta, 3. p., Tammi, 2007

Seuraavassa teoksessa saksalainen kirjailija kertoo isoäitinsä elämästä ja joutumisesta keskitysleirille:
Doerry, Martin: "Haavoittunut sydämeni" : Lilli Jahnin elämä 1900-1944, Plataani, 2003

Keskitysleirien ja holokaustin historiaa :

BENZ, WOLFGANG: HOLOKAUSTI, VASTAPAINO, 2000

Steinbacher, Sybille: Auschwitz : lyhyt historia, 2. p., Like, 2008