Mikä on kaurapystykoo? Kurikkalaisesta entisestä sotamiehestä Taavetti Kreinistä kerrotaan, että oli suuri ero Kreinin ja hallan pannusen kaurapystykoon…

Kysytty

Mikä on kaurapystykoo? Kurikkalaisesta entisestä sotamiehestä Taavetti Kreinistä kerrotaan, että oli suuri ero Kreinin ja hallan pannusen kaurapystykoon välillä. Hän oli “eläissänsä jalo, vankka mies, mitta hyvin kolmiatoista korttelia, jäykkyys kuin tavallisella hevosella.” Juho Paulasaari ja Tauno Järvimäki, Sotamuistoja vuosilta 1808-1809. Kurikan lehti 11.8.1932.

Liittynee viljankorjuuseen, olisiko kuhilas tai lyhde?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Pystykoko" on Etelä-Pohjanmaalla käytetty kuhilaan nimitys.

Lähde:
Toivo Vuorela, Kansanperinteen sanakirja. WSOY, 1979